BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Ja, när jag känner mig som mest kaxig så brukar jag kalla det för en popinstitution. Vi försöker vara det i kontrast till alla kommersiella krafter överallt. Det är rätt mäktigt att vi kan få finnas så här länge, som en ideell och föreningsdriven festival, säger Simon Ahlgren.
”Det är kaotiskt ibland”
Han är projektledare och en av ungefär 30 personer som ingår i föreningen Popaganda. Alla på festivalen jobbar ideellt och alla bokningar och andra beslut fattas gemensamt, i sann demokratisk anda.
– Det är kaotiskt ibland. Men jag tycker att det syns i våra program, det är en spretighet hos oss i föreningen. Förhoppningsvis märks det i bredden hos vår publik också.
Hållbarhet och miljömedvetenhet är ledord för Popaganda. Festivalen är sedan ett par år helt vegetarisk och nu går de ännu längre.
– Vi försöker hela tiden fördjupa vår omvärldsmedvetenhet. Vi har utvecklat miljöarbetet och har ett samarbete med appen Karma för att minska matsvinnet och minimera vårt miljöavtryck. Vi jobbar även med social hållbarhet och fördjupar vårt samarbete med föreningen Nattskiftet. De finns på plats inne på området och inför och efter festivalen. Det är viktigt att prata om trygghetsfrågorna för att hela tiden föra samhällsdialogen framåt.
Varför är det viktigt att ta ställning som musikfestival?
– Spontant handlar det ju om någon slags världsångest. Det är omöjligt att inte hela tiden tänka på det. Helt sjukt hur många som inte verkar bry sig. Vi är idédrivna, vi drivs av våra egna känslor och tankar och det går inte att blunda för vart vi är på väg klimatmässigt. Det hade varit omöjligt att inte tänka på det.
Varför är en popfestival som Popaganda viktig för Stockholm?
– Jag tycker det är viktigt att det finns föreningsdrivna krafter, och vi kämpar mycket med hålla ett lågt biljettpris och vara tillgängliga för alla.
Vad ser du mest fram emot själv i år?
– Det är ju några riktigt feta produktioner som ska in på våra scener. Jag tror att både Phoenix och Tove Lo kommer att bli riktigt feta. Sedan vill jag nämna avslutningen på efterfestivalen på Nobelberget, när några tappra själar från Popagandaministeriet ska stänga ner hela festivalen vid fyra på natten, säger Simon Ahlgren.
Stockholmspopstjärnan El Perro Del Mar inleder Popaganda strax före tre på fredag eftermiddag.
– Det ska bli jättekul. Det är nog tredje gången jag spelar där och det är fint med en avslutning av sommaren. Det är en rolig och fin festival. För mig blir det också ett slags bokslut på turnerandet med min senaste skiva, säger Sarah Assbring som El Perro Del Mar heter i passet.
”En fin säsongsavslutning”
Även när hon inte har stått på scen har Sarah Assbring gått på Popaganda som besökare många gånger genom åren.
– Ja, jag försöker ofta göra det. I övrigt är jag inte en person som tycker att det är jätteroligt att gå på festivaler, det blir lätt så yrkesrelaterat. Men Popaganda går jag ofta på. Det är en schysst social möjlighet att möta vänner, och en fin säsongsavslutning på sommaren.
Hon menar att en festival som Popaganda fyller en viktig plats i Stockholm som kulturstad.
– Jag tror att Popaganda är en viktig festival för Stockholm. Och den är extra viktig i dag när det är en ganska mörk tid för scenkulturen här. Jag hopppas att Popaganda får fortsätta att leva och vara vad den är.