Fokus ligger på de senaste åren och varje låt har remixats i både ljud och bild av olika konstnärer och kreatörer. De nio låtarna har fått varsitt eget, specialbyggt rum och blivit nya konstinstallationer.
VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
– Jag tyckte det kändes roligare att göra något nytt. När man ser utställningar om popkultur så är det ofta gamla videor. I en tid när man kan hitta allt på Youtube och Spotify så fyller det inte samma funktion längre. Och för mig så är en av de mest fascinerande grejerna med hiphopen just att den har fortsatt utvecklas. Det är inte som hårdrocken. Den står inte still, säger Erik Hedman, curator, som har arbetat med utställningen i ett års tid.
Nedslag i svensk hiphophistoria
Genom ett konstnärligt råd med ett antal hiphop-profiler, journalister och artister valdes de nio låtarna ut. Från Neneh Cherrys ”Buffalo Stance”, Petters ”Mikrofonkåt” och The Latin Kings ”De e knas” till Yung Leans ”Yoshi City” , Mapeis ”Video Vixens” och Silvana Imams ”Knark”. Det är inte nödvändigtvis de nio viktigaste eller största låtarna i svensk hiphophistoria.
– Nej, det är mer nedslag. Självklart kommer folk att ha åsikter om urvalet, men det är bara roligt, säger Erik Hedman.
Väggarna till rummen täcks av grafik av konstnärerna Sepidar Hosseini och Minna Sakaria samt texter skrivna av Nathan Hamelberg.
– Det är tänkt som en liten stad. Det kommer att vara ett jäkla muller, men det kändes viktigt att det inte ska upplevas som ett vanligt utställningsrum,
Att utställningen heter ”Folkmusik 2.0 – svensk hip hop remixad” är ett statement som slår fast att hiphopen har blivit svensk mainstremkultur.
– Det är inte en subkultur längre. Den är en av alla musikstilar och den influerar allting, musik, visuellt och klädmode. Den är verkligen en del av folket.
Tanken med utställningen har hela tiden varit att nå ut brett.
– Både den som kan mycket om hiphop och den som inte har en aning ska kunna få sin upplevelse.
Utan skivbolag i ryggen
En av de nyaste stjärnorna på svenska hiphop-himlen är producenten Hasti B, som medverkar i utställningen tillsammans med rapparen Blizzy och sitt gäng Ghetto Superstars.
– Det känns jättekul att vara med och kunna dela vår värld med resten av Sveriges befolkning, säger Hasti B.
De kommer från Västerort och har på bara något år nått miljontals streamningar på Youtube och Spotify, helt utan något skivbolag eller musikindustri i ryggen.
– Vi har sålt guld och platina på massa låtar. Men vi gör aldrig musik för att få massa streams och tjäna pengar. För oss handlar det bara om att bygga upp den här kulturen så mycket vi kan, säger Hasti B och fortsätter:
– Vi kör 100 procent independent, utan något bolag eller pengar bakom oss. Vi från den nya generationen vill visa att man kan göra allt på egen hand. Det behöver inte vara toppkvalitet. Om det är lite blurrig kvalitet så sticker du ut. Det är så vi har lyckats. Vi har släppt låtar som har varit omixade, omastrade och utan någon riktig studio, men vi fick en jävligt stor hajp i den urbana världen. Man behöver inte ha värsta teamet bakom.
Över hundra nya versioner
I våras släppte Hasti B och Blizzy låten ”Kronan” och lade ut en kort instrumental del på Instagram där de uppmanade folk att göra egna freestyles till beatet. Över hundra personer gjorde egna versioner av låten, som samlades under hashtagen #kronanchallenge.
I utställningen på Kulturhuset presenteras ett antal utvalda videobidrag på två stora skärmar.
– Vi tänkte att det skulle vara en ”challenge”. Våra plattformar drar till sig många tittare och det finns jättemånga duktiga underground-rappare i Sverige. Vi ville låta dem skina lite. Jag skulle verkligen velat ha med alla de över hundra som deltog, men vi valde ut några. För att visa folk hur stor och bred den här kulturen är, säger Hasti B.