DVD är ett minne blott och biograferna har andnöd. Till och med piraterna verkar ha tröttnat. Har abonnemangstjänster som Netflix och Viaplay blivit filmens sista hopp?
Dagens ETC testar utbudet hos de populäraste filmtjänsterna.
DVD är ett minne blott och biograferna har andnöd. Till och med piraterna verkar ha tröttnat. Har abonnemangstjänster som Netflix och Viaplay blivit filmens sista hopp? Dagens ETC testar utbudet hos de populäraste filmtjänsterna.
Känns det ibland som om du ägnar mer tid åt att scrolla i utbudet än att faktiskt titta på film på Netflix? Du är inte ensam.
I Filminstitutets rapport ”Filmåret i siffror 2022” kan man läsa att svenskarna ser allt färre filmer per år – från 40 till 38 stycken mellan 2021 och 2022. Andelen som ser långfilm varje vecka minskade från 51 till 48 procent.
Att biograferna inte lyckats återhämta sig efter pandemin och att andelen som ser på linjär-tv minskar har det skrivits om tidigare, men i den nya rapporten framgår att också andelen som tittar via piratsidor har sjunkit drastiskt de senaste fem åren.
Hyr- och köpfilm, såväl fysisk som digital, tappade tittare redan 2018 och står fortsatt för en försvinnande liten del av konsumtionen. Andelen som ökar är främst abonnemangstjänsterna, och i mindre grad även reklamfinansierad eller gratis webb-tv.
”Bäst” i test 2018
Svenskarna ser alltså allt färre filmer och när vi väl gör det ser vi dem oftast på någon av våra abonnemangstjänster. Utbudet på dessa borde alltså vara något vi bryr oss om.
2018 gjorde Dagens ETC ett test där vi räknade fem års Oscarsnomineringar för bästa film på de populäraste tjänsterna. Resultatet var nedslående: Viaplay var bäst i klassen med sju filmer av de 43 nominerade. Övriga tjänster hade på sin höjd bara en handfull var.
Fem år senare har den svenska marknaden växt betydligt och jättarna Disney och Apple har etablerat egna tjänster. Har det påverkat utbudet positivt?
I den nya kartläggningen valde vi att ta med filmer som faktiskt vunnit Oscar för bästa film och att utöka tidsspannet till 20 år.
Storsegrare saknas
Två av Oscarsfilmerna saknas helt bland de testade tjänsterna: Förrförra galans vinnare ”Coda” och sydkoreanska storsegraren ”Parasit”, som förutom bästa film även kammade hem pris för regi, manus och bästa internationella film 2019.
Att ”Coda” saknas är förvånande. Efter premiären på Sundance filmfestival köpte Apple distributionsrättigheterna för rekordsumman 25 miljoner dollar och satsade ytterligare 10 miljoner på marknadsföring inför Oscarsgalan. Två år senare går den inte att streama ens på deras egen abonnemangstjänst.
Faktum är att inte någon av Oscarsvinnarna finns på Apple TV+, en bottennotering den delar med nykomlingen SkyShowtime.
Flest vinnare hittas hos Viaplay och Prime video, med åtta respektive sju Oscarsprisade filmer. Disney+, HBO Max och C More har tre vardera. Netflix, den största filmtjänsten i Sverige, har en ynka: Journalistdramat ”Spotlight” från 2015.
Flyktigt innehåll
I övrigt visar Dagens ETC:s test att överlappningen är dålig: tio av filmerna finns endast på en tjänst, sju finns endast på två tjänster.
Till exempel kan bröderna Coens ”No country for old men” bara ses på Viaplay, medan 2018:s storslam ”The shape of water” bara hittas på Disney+.
Visningsrättigheter gör att filmer snabbt kan försvinna eller tillkomma från en dag till en annan. Men jämfört med det förra testet så verkar ändå en sak vara beständig: Det skrala resultatet.