Att få barn som influencer är idag oerhört lukrativt, eftersom det öppnar upp för en ny målgrupp att sälja reklam emot. Enligt Camilla Gervide, som granskar inluencers på Bloggbevakning.se, handlar det om ”stora, oerhört stora summor”.
– Relevanta företag flockas kring influencers så fort de offentliggjort sina graviditeter, så redan innan barnet ens är fött har det börjat generera stora summor pengar till sina föräldrar, säger hon.
Intäkterna kommer både från reklamkampanjer där småttingarna frontas, till videobloggar med barnet som man sedan kan sälja Youtubereklam på.
Men alla omfamnar inte fenomenet ”sharenting”. Just nu pågår en intensiv diskussion om barn till influencers och deras integritet. Detta efter att en av Sveriges största influencers Margaux Dietz fått öppen kritik för hur hon visar upp den gemensamme 3-årige sonen för hundratusentals följare på Instagram och Youtube. Pappan till barnet menar att sonen far illa av exponeringen och vädjar om att hans integritet ska respekteras.
– Gränsen för var den personliga integriteten går knuffas hela tiden fram. Det som var privat och otänkbart att dela för något år sedan, är standard i dag och där ingår barnen, säger Camilla Gervide.
Hon menar att det gått inflation i vad de stora namnen visar upp: I kanalerna görs innehåll om allt ifrån begravningar till otroheter. Vissa influencers har också valt BB efter hur tillåtande de är med kameror inne på förlossningen.
”Ta om, ta om”
På grund av säkerhetsskäl valde entreprenören Isabella Löwengrip länge att dölja sina barns ansikten; hon hade redan tidigare haft problem med stalkers. Influencern Kenza förklarade nyligen att hon ska börja bli mer ”försiktig” att visa upp sin son i sociala medier. Andra tycker inte att det är så farligt. Häromåret berättade Margaux Dietz för SVD att det kommit in fans på sonens förskola och frågat efter honom, detta efter att hon filmat en vlogg utanför byggnaden. Sonen fick då byta förskola.
I radiopodden ”Gott snack” vittnar pappan till Margaux Dietz barn om att den treåriga sonen hoppat i sofforna hemma och plötsligt skrikit ”vi måste ta om, vi måste ta om, det blev inte bra”. Barnet verkade tro att en kamera alltid är igång och filmar honom, och att han för denna måste prestera på topp, menade pappan.
– Att från en tidig ålder indirekt lära ett barn att hans värde sitter i hur många likes, kommentarer och följare han indirekt får via sina föräldrars sociala medier kan resultera i en skev och extremt prestationsbaserad självbild, där man känner att man bedöms för det man gör, inte för den man är, säger Camilla Gervide.
Dagens ETC har sökt Margaux Dietz.