Jag fortsätter nedåt i profilen. Jag ser videor där Rihanna själv visar hur hon använder sina produkter, fler proffsfotograferade reklamkampanjer och bilder från olika lanseringsevenemang.
Varför följer jag det här? För att svara på det måste jag scrolla längre bakåt i flödet.
Jag når fram till 2013 och minns. Här hittar jag ostadiga selfies och suddiga mobilbilder som visar hur Rihanna röker en joint i en hotellrumssäng, hur hon och kompisarna med drinkar i händerna tramsar runt på en yacht eller hur hon, osminkad och med rufsigt hår, är hemma hos släktingar. På ett foto har hennes turnébuss har stannat bredvid en motorväg och från en betongsugga kisar Rihanna yrvaket in i kameran, iklädd leggings, glasögon och bakochfram-vänd keps.
Bilden på när hon på en festival tog kokain från någon rakad killes huvud finns inte kvar, men jag kommer ihåg den nu.
Fick massiv kritik för ärliga bilder
Jag började följa Rihanna på Instagram för att det gav mig en kittlande, då unik, inblick i en modern rockstjärnas liv. Ett liv långt från mitt eget, ändå blev Rihanna genom sina snabbt uppslängda snapshots relaterbar.
Att kontot inte hette något i stil med @rihannaofficial, utan istället bar det personliga smeknamnet ”Riri”, signalerade att det inte var ett PR-team som drog i trådarna, utan att det faktiskt var den riktiga människan kommunicerade. Epitetet ”Bad gal” gjorde Rihanna väl skäl för. Hon fick motta massiv kritik för sina ärliga bilder och anklagades för att utgöra en dålig influens på sina miljontals följare. Det var innan influens blivit ett ord som gick att böja till ett yrke.
Planeras, regisseras och redigeras
Nu är Rihanna en bad gal gone good influencer och Instagrams ursprungliga lockelse har avtagit efter att sociala syften ersatts av kommersiella. Charmen som fanns i de kvickt filtrerade ögonblicksbilderna har gått förlorad när inlägg i allt högre grad planeras, regisseras och redigeras.
För många användare har appen gått från att vara en tjänst för att dela med sig ur sitt privatliv till att bli en plattform för att inte bara visa upp sin karriär, utan också bygga upp den utifrån.
Dessa influencers har dessutom blivit mer synliga sedan Instagram 2016 började använda sig av algoritmer som premierar professionella användare. Framgångarna för deras glättiga och flotta bilder har lärt även oss hobbyanvändare att moderera vårt innehåll.
Gör oss avundsjuka och stressade
Vi anpassar oss efter marknadens efterfrågan, trots att vi inte har någonting att sälja. Det som inte blir synligt och får likes väljer vi bort. Istället sträcker vi på oss, hittar ljuset. Stylar våra middagar. Vill trycka in så många vänner som möjligt i en och samma bild. Och vi fjärmar oss från varandra såsom stjärnorna på Instagram har fjärmat sig från oss när deras tilltal gått från att vara personligt till att bli offentligt.
”Om Facebook demonstrerat att alla är tråkiga och Twitter bevisar att alla är vedervärdiga får Instagram dig att oroa dig för att alla är perfekta – utom du”, skrev The Guardian-skribenten Alex Hern i höstas.
Vi mår inte bra av att vara inne i appen, det visar undersökning efter undersökning. Den gör oss avundsjuka, stressade och får oss att känna oss utanför och ensamma.
Affärstänket har begränsat impulsiviteten och lämnat mindre utrymme för mer utlämnande och utmanande inlägg om sådant som faktiskt utgör våra liv.
Handla direkt i appen
Den svenska medieprofilen Amanda Schulman har blivit populär bland annat genom att öppenhjärtigt dela med sig kring sina psykiska besvär, självtvivel och andra tillkortakommanden. I sin podcast berättade hon i fjol om hur hon blivit uppringd av en så kallad samarbetspartner som haft åsikter kring innehållet på hennes Instagram, och då inte direkt sponsrade inlägg. Hon beskrev hur hon har blivit mer försiktig i vad hon publicerar, för att inte förlora reklaminkomster.
Så här har utvecklingen sett ut. Populära Instagramprofiler säljer inte längre endast enstaka inlägg. De jobbar heltid med att designa sitt flöde till en enda stor attraktiv annonsplats – både för andras och i allt högre grad också deras egna produkter. Vad ska synas på den blinkande billboarden idag? Resultatet är ett mer städat och likriktat innehåll.
Jag kikar in hos @mandyschulman. Av de sex senaste inläggen gör fem reklam för någonting. I hennes stories visar hon upp olika mobilskal och jag uppmanas swipa upp för att köpa. Det första steget i att ta Instagram från en reklamkatalog till en marknadsplats. Företaget utvecklar just nu en shoppingtjänst som ska låta mig handla från dem jag följer direkt i appen.
Har släppt nagellack – inte album
När jag började följa Rihanna på Instagram var hon en musiker, en artist. Nu är hon dessutom, och mer märkbart, en tillverkare av, och reklampelare för, diverse produkter inom kläd- och kosmetikbranschen. Hon har inte släppt ett album sedan 2016, men nagellack, underkläder, gympaskor, kroppspuder, med mera. Intäkterna från den här verksamheten utgör en stor del av stjärnans förmögenhet. För Rihanna är Instagram inte längre en kanal för att nå ut till sina fans, det är en kanal för att nå ut till sina kunder.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.