Som konstnärlig ledare är det Pontus Stenshälls jobb att sy ihop ett scenschema som skall locka dit den där publiken, och han är nöjd med hur spelåret -21/-22 ser ut.
– Jag tycker ju det är ett otroligt spännande och rikt spelår, som innehåller det jag tycker är vad Göteborgs stadsteater kan och bör vara med en blandning av utländskt, svenskt, nyskrivet och klassiskt material.
Ger extra energi
Han känner ingen extra press över att släppa in publiken efter så långt uppehåll, men däremot ger det en extra energi.
– Jag vet inte hur korna känner sig på grönbetet, men den energin de förmedlar kan jag känna igen mig i, och känna i kroppen när jag tänker på återinvigningen. Sen är det ju med kniven mot strupen med restriktioner, och det står ju hela tiden motsägelsefulla uppgifter och tycks skifta från den ena dagen till den andra. Men vi repar för fullt nu med kejsaren, och peppar, peppar så det har gått bra.
”Ett väldigt pussel”
”Kejsaren” är alltså ”Kejsaren av Portugallien”, efter Selma Lagerlöfs klassiker, som Pontus Stenshäll regisserar själv, och är en av tre premiärer som öppnar upp teatern den 18 september. De andra två är Samuel Becketts ”Slutspel” och Shakespeares ”Stormen” på Studion respektive Lilla scen. ”Slutspel”, som regisseras av Ronnie Hallgren var egentligen helt klar och skulle precis ha premiär när Covid-19 drabbade världen. Sådana inslag, att pjäser står på kö och krockar med annan planering, har gjort spelårets schema svårare att lägga.
– Det är ett väldigt pussel som håller på. Det gör ju alla teatrar i världen nu, med covidkön som uppstått. Men sen har vi en tanke på att bli mer rörliga i vår repertoar, efter europeiskt mönster, att vi ska kunna ta upp föreställningar på nytt. Det skulle skapa mer variation. Ofta i Sverige så har man en spelperiod och sedan läggs pjäsen ner. Nu vill vi ha fler föreställningar i repertoaren.
Full renovering
Ensemblerna har redan tillgång till repetitionssalarna, men i resten av huset pågår fortfarande full renovering. Att bara vara på plats, och träffa kollegor, skänker full medvind menar Stenshäll.
– Det blir ju sådär, att se en levande människa på jobbet gör en glad. Man börjar ju undra till slut om man själv finns, efter alla zoom-möten över kamera. Men det om det, så känns det väldigt kul. Vi har tagit beslutet att vi kör ändå nu, även om det blir åtta personer i publiken i september.
Stadsteatern 2021–2022
Stormen
Premiär 18 september på Lilla Scen
Av: William Shakespeare
Bearbetning och regi: Ossian Melin
Kejsaren av Portugallien
Premiär 18 september på Stora Scen
Av: Selma Lagerlöf
Dramatisering och regi: Pontus Stenshäll
Slutspel
Premiär 18 september på Studion
Av: Samuel Beckett
Regi: Ronnie Hallgren
Mordet på Marat
Premiär 18 februari på Stora Scen
Av: Peter Weiss
Regi: Jan Klata
Yeah! Yeah! Yeah!
Premiär 9 oktober på Stora Scen
Med: Pepperland.
Sjungande gäst: Karin de Frumerie
Mr. Burns
Sverigepremiär 8 april på Studion
Av: Anne Washburn
Regi: Nora Nilsson
Tystnaden
Premiär 5 november på Stora Scen
Regi: Bush Moukarzel och Ben Kidd
Bearbetning av filmmanus: Mark O’Halloran
Vi hade i alla fall tur med ramavtalet
Urpremiär 3 december på Studion
Av: Gertrud Larsson
Regi: Jenny Nörbeck
Idlaflickorna
Premiär 10 december på Stora Scen
Av: Kristina Lugn
Bearbetning och regi: Mellika Melouani Melani
De ensligas allé
Nypremiär i december på Lilla Scen
Av och regi: Carina M Johansson
Dvärgen
Nypremiär i februari på Studion
Av: Pär Lagerkvist
Regi: Ashkan Ghods
Dramatisering med tillstånd av © Pär Lagerkvist Estate
Om kärlek
Urpremiär 4 februari på Lilla Scen
Av: Max Bolotin
Regi: Daniel Nyström
Kontrabasen
Nypremiär 8 april på Stora Scen
Av: Patrick Süskind
Bearbetning och regi: Eva Bergman
Var är min man?
Nypremiär 2 maj på Foajébarens scen
Av: Ylva Lööf
Regi: Carina M Johansson