”Jag älskar att spränga saker!” ropar de dynamitbärande dvärgarna i datorspelet Warcraft II med skotsk brytning, och sammanfattar därmed omedvetet Hollywoods framgångsrecept. Lämpligt nog kan vi i vår se Warcraft: the beginning (27/5), som skildrar en allians mellan dvärgar, alver och människor inför en stundande orch-invasion. Ja, handlingen är deriverad från Sagan om Ringen; ja, jag kommer att titta. Denna spelfilmatisering är åtminstone inte lika långsökt som hysteriska mobilplågan Angry Birds (13/5).
Så länge SF sitter vid rodret är filmvåren – som årets alla säsonger – svulstigt amerikansk. Ordet ”blockbuster” avser ursprungligen en kraftfull flygbomb som används för att nedgöra städer, men syftar i dag mest till storfilmer. Även detta år seglar Hollywoods stridsplan över Sveriges biografer, och i lasten har de bland annat uppföljare till Independence Day (29/6), Star Trek Beyond (22/7), Batman vs Superman (23/3), X-Men: Apocalypse (20/5) och Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows (3/6). Dessutom får vi träffa flera klassiska sagofigurer, såsom Tarzan i Legenden om Tarzan (13/6) i ovanligt hunkige Alexander Skarsgårds skepnad, Mowgli i Djungelboken (15/4), och Snövit i The Huntsman: Winter’s War (22/4).
Men som tur är släpper landet ifrån sig många guldkorn också: Room (18/3), som berättas ur en fängslad 5-årig pojkes perspektiv; Charlie Kaufmans melankoliska, gräsrotsfinansierade stopmotion-film Anomalisa (12/2); och Rocky-uppföljaren Creed (5/2), där den slitna boxarserien mirakulöst nog reser sig i sjunde ronden.
Men Folkets bio öppnar som vanligt dörrarna till övriga världen, och ger oss bland annat två brasilianska pärlor: Neon Bull (datum ej satt), en sensuell skärskådning av maskulinitet inom rodeosporten, och den humoristiska klasskildringen Den andra mamman (26/2). För att inte tala om ett kul utbud av barnfilm.
Men utan SF:s ekonomiska muskler blir utbudet ändå magert, och de tvingas förlita sig på kommersiell film från andra länder – som förra årets alla tröttsamt hjärtliga franska komedier. Som vi kan lära oss i The Big Short, den rappa filmatiseringen av finansjournalisten och före detta Wall Street-ekonomen Michael Lewis bok om finanskrisen, fungerar marknaden inte.
Samtidigt fortsätter SF sin trevliga satsning på opera och balett – i vår med Rhapsody and the Two Penguins (26/1), La Traviata (7/2), Boris Gudonov (27/3), Giselle (10/4), Rigoletto (26/4), Lucia de Lammermoor (1/5), Werther (3/7) – och har precis gett sig in i konstvärlden med museivisningar av Vincent van Gogh (18/1), Impressionisterna (23/2) och Fabergé (22/3).
Detta är både ekonomiskt och geografiskt utjämnande, då bara några få städer har operahus och högkvalitativa gallerier, och då en biobiljett kostar 180 kronor (plus att du slipper köpa kikare). Låt mig lägga till kulturellt utjämnande – då det för många än i dag känns obekvämt att klampa in i Kungliga Operans guldfoajé.
Filmer att se fram emot:
Neon Bull
Regi: Gabriel Mascaro
Land: Brasilien
Iremar arbetar med den nordbrasilianska rodeosporten vaquejada, som är så macho att kvinnor inte ens tillåts tävla, men på fritiden syr han danskläder åt en vän. Vi får följa vardagslivet kring sporten i ett antal vackra, löst sammansatta scener, ned till skitskyffling och en hel del sex. Mascaros film är en sensuell och poetisk uppgörelse med maskuliniteten där den på ytan är som starkast.
Den andra mamman
Regi: Anna Muylaert
Premiär: 26 februari
Land: Brasilien
Hushållerskan Val (Regina Case) bor hos sina förmögna arbetsgivare och agerar andra mamma åt deras tonårige son. En dag kommer hennes frigjorda dotter Jessica på besök, och till familjens irritation tackar Jessica ja till all gästfrihet hon erbjuds. Därmed visar hon hur förställd deras frikostighet är, och vilket dolt förtryck som Val levt under hela tiden.
Sauls son
Regi: László Nemes
Premiär: 12 februari
Land: Ungern
Saul är en ungersk jude och medverkar i nazisternas Sonderkommando – en grupp fångar som tvingas hjälpa till under förintelsen, bland annat med den farliga uppgiften att göra sig av med liken. Nazisterna slapp därmed en del smutsigt arbete, och gruppen sågs länge som kollaboratörer trots att de inte hade något val. En becksvart och hyllad debut.
Spotlight
Regi: Tom McCarthy
Premiär: 26 februari
Land: USA
State of Play (2009), där Russel Crowe nystade upp en politisk konspiration i sin Saab 900, påminde om hur spännande journalistik är på film. I Spotlight får vi följa tidningen Boston Globes prisbelönta granskning av sexuella övergrepp inom katolska kyrkan. En välspelad uppvisning av den granskande journalistikens kraft, utan att för den skull bli blint hyllande.
Yarden
Regi: Måns Månsson
Premiär: 11 mars
Land: Sverige
Efter att ha recenserat en bok som inte fanns började poeten Kristian Lundberg arbeta i Malmö hamn för att försörja sig. Hans återkomst Yarden (2009) – en skildring av slit, rasism och utanförskap på samhällets botten – blev en modern klassiker inom arbetarlitteraturen och ledde till tre uppföljare. I vår kommer filmen.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.