– Tillsammans med en referensgrupp av unga syrier som bor i Göteborg så har vi valt ut tolv av de berättelserna. Vi har träffats flera gånger och kommit fram till vilket urval som skulle fungera bäst, säger Bianca Leidi, utställningsproducent.
Ge människorna ett ansikte
Att det blev just Syrien och syriers berättelser kändes som en självklarhet.
– Här på Världskulturmuseet tittar vi på många olika sätt på samtidsfrågor men även länkar dem tillbaka historiskt. Vi människor har ju alltid rört på oss, och nu befinner vi oss i en situation där väldigt många är tvingade att röra på sig, att fly. 2005 – 2006 såg vi en enorm flykt ifrån Syrien och under förra året så blev också antalet flyktingar i världen över 60 miljoner. Det är en samtidsfråga som vi inte kan bortse ifrån, säger Bianca Leidi.
2017 blev syrier den största gruppen invandrare i Sverige. Innan dess var det finnar.
– Just därför så känns det otroligt angeläget att ge alla dessa människor ett ansikte och en röst, säger Bianca Leidi.
Röster från kulturen
Förutom de tolv berättelserna består Aswat – syriska röster av samtida syrisk konst av konstnärer som också flytt. Här har museet samarbetat med Abir Boukhari, konstnärlig ledare och curator för Allartnow, Syriens första fristående center för samtidskonst.
Abir Boukhari bor sedan 2015 själv i Sverige och har via sitt eget nätverk valt ut fem konstnärer som har med verk på utställningen.
– I början var jag inspirerad av Biancas idé, intervjuerna och vad de ville göra här när jag valde ut konsten. Och sen tänkte jag även på mig själv, människorna runt omkring mig och allt som pågår. För mig var det alltid svårt att ha den här sortens intervjuer, att förklara hur jag kände. Så jag ville ha även andra röster, röster från kulturen och konsten, säger Abir Boukhari.
Allartnow startade Abir Boukhari tillsammans med sin syster Nisrine Boukhari 2005. Nisrine Boukhari är dessutom en av de fem utvalda konstnärerna som ställer ut.
– Grundidén var att ha en mötesplats för lokala konstnärer och internationella, där de kan utbyta idéer och arbeta tillsammans. Men även för att hjälpa och stötta lokala konstnärer in i samtidskonsten.
Konstskolorna i Syrien var innan kriget bland de bästa i mellanöstern enligt Abir Boukhari. Men den samtida, moderna konsten hade inte en så stor plats, även om det hade börjats öppna upp en del de sista åren innan kriget. Nisrine Boukharis verk på utställningen, Scrying a glimpse of time, består av spegelskärvor med textfragment spridda i ett hörn.
– Det första jag tänkte på var ordet ”förändring”. Oftast hör vi det ordet som något positivt, nu ska det förändras, men det har även en negativ aspekt, säger Nisrine Boukhari.
Budskapet av textskärvorna blir nytt för varje person och varje gång de läses.
– Det finns inte bara ett narrativ, summerar Nisrine Boukhari.
Asylboendet skrämmande
Bland de tolv utvalda berättelserna märks bland annat Reham Abdulsalam, 30 år. Hon bodde med sin mamma och bror och arbetade som vatteningenjör för ett brittiskt företag samtidigt som hon studerade business management i Latakia. Deras hem låg i ett område som bombades, och via Turkiet och Italien i mardrömlika resor med bland annat tolv dygn i en liten båt på Medelhavet med 300 passagerare hamnade hon till sist i Sverige 2014. Hon talar bra svenska, har skaffat sig ett jobb, men det mesta har hon fått göra själv.
– De saker jag hade hört om Sverige var på riktigt och svenskarna var trevliga. Samtidigt var det svårt att komma in i samhället.
Hon säger att hon blev chockad och skrämd av upplevelsen att bo på asylboendet. Men också de långa väntetiderna innan intervju med Migrationsverket.
– Man har inget jobb, man kan inte läsa på universitet då man inte har något personnummer och man kan inte ens lära sig svenska. Det tar väldigt lång tid om man ska vänta på SFI-kurser.
Reham Abdulsalam tog istället saken i egna händer och försökte lära sig svenska så snabbt som möjligt på egen hand.
De tolv berättelserna visas på stora skärmar i utställningslokalen. De talas på arabiska men finns textade på både svenska och engelska.
Utställningen öppnar 23 september och pågår sedan fram till hösten 2018.