Oavsett rollspelens kulturella växelkurs har de haft ett stort inflytande på många av dagens kulturarbetare. Illustratören Johan Egerkrans, känd för böcker som ”Nordiska väsen” och ”De odöda”, har en teori om varför.
– Rollspelen har lite samma do it yourself-filosofi som gjorde att många av dagens seniora kulturarbetare var punkare när det begav sig. Man gjorde allt själv och var tvungen att förlita sig på sin egen fantasi.
Levande teckingar
Under 80- och 90-talen rönte rollspel som ”Mutant” och ”Drakar och demoner” stora framgångar i Sverige, och enligt fantastikförfattaren Patrik Centerwall har svensk fantasylitteratur mycket att tacka för detta. Spelens regelböcker visade nämligen hur det gick att bygga trovärdiga världar som bars upp av logiska system och rollformulären blev ett verktyg att fylla dessa världar med levande karaktärer.
Men för Johan Egerkrans var det såklart illustrationerna som dröp av lore (rollspelsspråk för bakgrundshistoria) som vägde tyngst.
– Illustrationerna i rollspelen har alltid varit minst lika viktiga som texten. När jag som elvaåring började spela ”Drakar och demoner”, som var gatewaydrogen för de flesta rollspelare i min generation, var det Nils Gullikssons teckningar mer än något annat som gjorde sagovärlden levande, säger han.
Bygga en värld
Rollspelen har till och med inspirerat de som aldrig spelade dem. ”Cirkeln”-författaren Sara Bergmark Elfgren minns hur hon fascinerades av det mörka rollspelet ”Kult”, och i P3 Serie-följetongen ”De dödas röster” fick det kontroversiella 90-talsspelet en nyckelroll i dramat.
– Rollspel fanns i min omgivning när jag växte upp och jag satt ofta och bläddrade i manualerna och drömde om att spela på riktigt. Men jag gjorde det egentligen inte förrän jag skrev ”De dödas röster” och körde ”Kult” tillsammans med avsnittsförfattarna. Men jag tror ändå att mitt hängivna bläddrande gav vissa insikter, inte minst genrekunskap och något slags inblick i hur man kan bygga en värld, säger hon, och tillägger:
– Det fanns en laddning kring ”Kult”, kanske framför allt för oss som aldrig spelade det när det begav sig. Det blev ju också ett slags syndabock i den bisarra debatten om hur farligt rollspel var.
Ny vår för spel
Om dagens kritiker menar att rollspel är tramsigt, så ansåg gårdagens att det var farligt. Tidningsrubriker talade om sex, våld och ”grov satanism för barn”. Moralpaniken kulminerade med ett omskrivet mord på en 15-åring i Bjuv 1994 då förövarna hade spelat rollspel.
Leksaksbutikerna svarade med att plocka ner rollspelen från hyllorna, samtidigt fick kärnmålgruppen upp ögonen för en underhållningsform som inte krävde flera timmar av förberedelser: tv-spel. Det blev början på slutet för det svenska rollspelsundret.
Under 10-talet har bordsrollspelen upplevt en ny vår. Klassiker som ”Drakar och demoner” och ”Mutant” har nylanserats, nya spel har tillkommit och en uppsjö av påkostade coffee table-böcker som avhandlar de kultförklarade rollspelens betydande har nått bokhyllorna. Men är trenden mer än en nostalgivåg? Och vad har det i sådana fall för betydelse?
– Det är klart att det handlar om nostalgi, men också ett uppvärderande av en kultur som då var väldigt föraktad och samtidigt betydde oerhört mycket för många, säger Sara Bergmark Elfgren.
I bordsrollspel leds äventyret av en spelledare som sätter ramarna medan de övriga spelarna styr varsin karaktär. Lajvrollspel har mer gemensamt med improvisationsteater där deltagarna klär ut sig och spelets miljö återskapas i verkligheten.
Pionjären
”Drakar och demoner” släpptes 1982 av Äventyrsspel och räknas som det första svenska rollspelet. ”Drakar och demoner” var starkt influerat av den amerikanska förlagan ”Dungeons and dragons”. Spelet nylanserades 2016.
Rollspelet som blev en roman
Gunilla Jonsson och Michael Petersén är hjärnorna bakom de klassiska rollspelen ”Mutant” och ”Kult”. 2018 romandebuterade de med ”Döden är bara början”, som utspelade sig i samma fiktiva universum som ”Kult”.
Mutant fick nytt liv som datorspel
”Mutant year zero: Road to Eden” baseras på bordsrollspelet ”Mutant” från 1984 och äger rum i samma postapokalyptiska Sverige befolkat av muterade djurmänniskor.