Roffe Ruff, Majornas mest omtalade doldis, ställer ut mellan 27 och 29 juni på Frontlight Workshop & Studio. ETC tog ett snack med Carl Martinsson som arrangerar utställningen.
Vad är det för tekniker?
– Det är allt från traditionella tavlor med akrylfärger, till screenprint för hand till masker av papier maché med glasfiberspackel över.
Hur många verk är det?
– Det är lite luddigt. Det är en komplett utställning som också har ett tema, fast vi låter temat vara en överraskning. Han har egentligen gått bort från självporträtten, det är ett helt annat konstnärskap den här gången. Men för att alla ska ha råd med någonting så gjorde Rolf en limiterad upplaga av handgjorda screenprints och småtavlor också. Vi vet att han har en fanskara som vill komma åt den klassiska typen av konst som han gör. Det började med tio småtavlor men när vi la upp dem för förhandsbokning tog de slut på åtta minuter. Då blev han upprörd för han ville att alla skulle ha en chans att få en, så han har gjort ett 40-tal småtavlor och ungefär 60 screenprints nu.
Ganska typiskt Rolf att ha hemligt innehåll.
– Det blir ju så. Det var inte planerat på det sättet riktigt, men vi vill inte gå ut med verken innan.
Varför är han så hemlig?
– Det får du fråga honom själv. Fast han kommer aldrig svara och du får inte tag på honom... Han har absolut inget intresse av att vara känd. Hela syftet med att skapa alteregot var för att sätta fokus på musiken, men det blev ju ett ganska kraftigt bakslag för honom. Folk blev så otroligt mycket mer intresserade av att ta reda på vem som var bakom aliaset och masken. Det blev en hype och hysteri kring det som gjorde att musiken hamnade i skymundan. Det var bland annat därför han valde att lägga ner musikkarriären, för att det inte alls var så han hade tänkt sig att det skulle bli.
Kommer han på utställningen?
– Nej. Han kommer inte vara där och har aldrig varit med på utställning förut. Förra gången gick folk runt och tittade ut folk vem det kunde vara. Men ni behöver inte anstränga er, han kommer inte att vara på plats.