Sagohuset, som i år firar 30-årsjubileum, har haft ett aktivt år med turnéer i Norge, Kuba, Hongkong och Kina. Det internationella nätverk som gruppen har är något som har vuxit fram under många år, och som blir allt starkare.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det som är speciellt med Sagohuset är att våra internationella samarbeten har varat under så lång tid. Det är aldrig så att vi åker ut på ett kortare projekt, för att sedan återvända hem, utan vi behåller och utvecklar de kontakter vi får, säger Stefan Hansen.
Gruppen har tidigare introducerat verk av den svenska barnboksförfattaren Ulf Stark för en kinesisk publik. I år återkom de dit för att spela en föreställning som bygger på Lennart Hellsings text ”Krakel Spektakel”.
Rytmen i språket blir som musik
Teater Sagohuset är, som namnet antyder, en grupp som arbetar mycket med berättande teater. När det gäller Lennart Hellsing så är hans texter också byggda på språkets olika vindlingar. Sagohuset har därför gjort två versioner av föreställningen, där den som är tänkt för en icke svenskspråkig publik bygger mycket på både det visuella och på rytmen snarare än betydelsen av det talade språket.
– Föreställningen riktar sig till små barn, vilket gör att den verbala betydelsen inte är lika viktig. Det vi har gjort är att hålla fram rytmen i språket, så att det nästan blir som musik, säger Stefan Hansen.
I år har de också spelat en föreställning som bygger på Barbro Lindgrens böcker om Max för barn i Hongkong. Förutsättningarna kring det gästspelet var sådana som enligt Stefan Hansen ”bara inte händer”. – Det var en tuff teaterproducent från Hongkong som såg oss spela i Köpenhamn och som kom fram och sade ”we want you”. De betalade sedan allt som hade med resan att göra.
”Vi har ett starkt barnperspektiv”
På sina utlandsturnéer möts gruppen av intresse men också av frågor. Det som skiljer svensk barnteater från det som finns för samma målgrupp i andra länder handlar både om synsätt och kvalitet.
– Många förvånas över att vi gör fullt utvecklade föreställningar med både regissör, producent och skådespelare för barn. I länder som Frankrike, som har en barnteatertradition, är skådespelare som uppträder för barn och de som gör det för vuxna två vitt skilda grupper. De som arbetar med teater för vuxna ser där ner på dem som arbetar med barnteater. För dem är det märkligt att skådespelare och grupper i Sverige kan röra sig fritt mellan dessa läger, säger Stefan Hansen.
De frågor som gruppen möts av utomlands handlar mycket om ifall barn verkligen kan förstå och tillgodogöra sig teater på det sättet. Teater Sagohuset har också uppträtt för barn med funktionshinder i länder som Etiopien och Kenya, där dessa barn över huvud taget inte får och kan delta i samhället på något som liknar lika villkor.
– Vi har ett starkt barnperspektiv i Sverige och har haft det länge. För oss är det därför självklart att barn behöver kultur som de kan spegla sig i. I andra länder möts vi ofta av frågan om vad den pedagogiska nyttan med våra föreställningar är. Men för oss är det självklart att scenkonsten i sig är något barn kan ta till sig och utvecklas av.
Växande problem med skräp i haven
Teater Sagohuset grundades av Margareta Larsson som fortfarande är aktiv i verksamheten. Gruppen har hela tiden haft ett litet hus vid Revingegatan i Lund som sin huvudscen. Men i år kommer de även att uppträda i det större hus som finns i Folkets park, där det ska bli en föreställning för yngre barn och en för ungdomar. Temat för dem båda är det växande problemet med plastskräp i haven.
– Det finns ett ställe där det har bildats ett berg av plast som är så stort att det börjat kallas den sjätte kontinenten. Den sjätte kontinenten är också namnet på vår föreställning, säger Stefan Hansen.