BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Efter Labyrint följde artisten Dani M från Stenhagen samt Uppsalagruppen Löst Folk, som även de blandar influenser från hiphop och reggae, vilket har blivit ett signum för Uppsala. Att Reggaefestivalen har med saken att göra är ingen vild gissning, även om reggaen var stor i Uppsala även innan festivalen först startade 2001.
Festivalen en mötesplats
– Det är svårt att säga hur mycket den har påverkat min musik. Jag har ju alltid lyssnat på reggae, men var mer inne på hiphop tidigare. Vi kanske inte ens hade funnits om det inte hade varit för festivalen. Men det är ju svårt att säga, säger rapparen Tobias ”Format” Assiego, som är med i gruppen Löst Folk.
Hur tror du att festivalen har påverkat Uppsalas musikliv? De senaste åren har det ju kommit mycket blandningar av hiphop och reggae?
– I Uppsala har det ju alltid funnits reggae även innan festivalen, men visst har det säkert gjort reggaeinfluenserna ännu starkare. Och så har det ju varit en mötesplats och en scen. Musiklivet i Uppsala har ju varit rätt uppdelat i olika konstellationer, men på festivalen har alla mötts och sett varandra.
Musikmässigt var Uppsala Reggaefestival en succé som satte staden på kartan och lockade tusentals besökare från hela landet. Men genom åren brottades den samtidigt med ekonomiska problem. De omfattande polisinsatserna mot droger ledde även till många svarta rubriker.
Enligt grundaren Yared Tekeste var biljettförfalskningen det största problemet år 2011.
– Den främsta orsaken till att festivalen lades ner i Uppsala var de falska biljetterna, som gjorde att vi fick ett rejält ekonomiskt underskott, säger han.
Hur ska ni undvika att det händer igen?
– Nu är alla biljetter digitala och scannas av vid ingången. Biljettnumren stäms även av mot varandra i systemet i realtid, vilket gör att det är svårt att förfalska.
Dialog med polisen
Det var ett väldigt stort polispådrag på festivalen under de sista åren. På sistone har det kommit rubriker om massingripanden mot droger på andra festivaler, och problem med sexuella trakasserier. Men det är ingenting som oroar Yared Tekeste.
– Nej. Precis som tidigare har vi en nära dialog med polisen och gått igenom alla tänkbara scenarion, allt från terrorhot till sexuella trakasserier.
När den var som störst var Uppsala Reggaefestival en tredagarsfestival med en mängd svenska och internationella reggaeartister. När den nu gör comeback börjar den lite försiktigare, med bara en dag. Det blir dock en dag med ett späckat schema.
– Det har varit ett intensivt pusslande för att få ihop spelschemat. Det blev lite fler artister än det först var tänkt. Men att inte göra någon camping förenklar saker och ting, säger Yared Tekeste.
”Livets höjdpunkt”
Reggaefestivalen har haft flera återkommande publikfavoriter bland artisterna, som Gentleman, Anthony B, Kapten Röd och Natural Way. Men ingen artist är lika förknippad med festivalen som Junior Natural. Teo Lindström som han egentligen heter är son till Magnus Hjalmarsson i Uppsalabandet Natural Way, och debuterade som trummis redan som tioåring 2005. Han sjöng med soundsystemet Meditative Sounds året efter, och gjorde ett framträdande som soloartist 2008.
– Än i dag är det svårt att sätta ord på upplevelsen att uppträda där. Varje gång var det årets höjdpunkt eller snarare livets höjdpunkt. Det var en sjuk välsignelse att få vara med om det, säger han.
Albumdebut nästa månad
Junior Natural är aktuell med sitt första album i september. En skiva som har spelats in på Jamaica med den legendariska duon Sly & Robbie, som har spelat med och producerat i stort sett hela den jamaicanska artisteliten och artister som Bob Dylan, The Rolling Stones och Sting. Albumet ges ut på deras skivbolag Taxi Records. Och allting startade på Uppsala Reggaefestival.
– Det var väldigt nervöst. Någon gång var det till och med svårt att stå på benen, men så fort jag kom upp på scenen och satte igång släppte det. Kommer man in i musiken släpper sådant och då finns inget kvar att oroa sig för.