Om rådjur kunde tala så hade mordfallen i ”Villebråd”, årets polska Oscarsbidrag, kunnat lösas betydligt snabbare. De gracila djuren verkar ständigt speja och lyssna i skogsbryn och på snötäckta kullar. Vi befinner oss på den polska landsbygden där den före detta ingenjören Janina Duszejko bor i en ensligt belägen stuga med hundarna Lea och Bialka som sällskap.
Duszejko, hon föredrar att tilltalas bara med efternamn, är deltidsanställd engelsklärare inne i samhället och mycket omtyckt, åtminstone bland eleverna. Hon brinner för välbefinnandet för skogens djur och rapporterar med jämna mellanrum tjuvskyttar till den helt ointresserade lokalpolisen.
KOM TILL BOKMASSAN!
ETC och Leopard arrangerar 29 och 30 september Bokmassan (Heden, Göteborg). Massa författare, massa böcker – och inga högerextremister.
Här hittar du all information om evenemanget.
En dag försvinner Lea och Bialka spårlöst. Duszejko lockar och letar och tar sedan med sig hela sin lågstadieklass på en nattlig skallgång. Allt utan resultat. Inte långt efter hundarnas försvinnande hittas hennes tjuvjägargranne död, ett dödsfall som ska följas av fler. Duszejko hjälper, oombedd, polisen så gott hon kan med egna teorier, ibland byggda på astrologi. I hemlighet får hon även hjälp av polisens IT-expert, en ung man som bott i Berlin där han anammat en minimalistisk inredningsstil och en personlighet som inte riktigt passar den polska landsbygdens manlighetsnorm.
De flesta män kring dem beter sig som arslen, främst mot djur och kvinnor. Pälsdjursfarmaren handlar även med människor. Korrupta tjänstemän använder sina befogenheter till att splittra familjer. Jägarna dödar av lust. Prästen besöker en plågad Duszejko och förklarar att djur inte har själar, därför är det en synd att be för dem. En dag verkar någon, eller något, ha tröttnat på männens inställningen till sin omvärld.
Villebråd bygger på Olga Tokarczuks bästsäljare ”Styr din plog över de dödas ben”. Filmen är dels ett tjusigt filmat och ofta humoristiskt kriminaldrama med djur och natur i bärande roller där allt från insekter till vildsvin får kameratid, dels en studie i sadism som visar hur alla levande varelser drabbas. Förintelsen ligger som en skugga över en del av filmen, som samtidigt är en kommentar till dagens auktoritära och kvinnofientliga polska styre.
Regissören Agnieszka Holland har länge varit ett aktat namn inom europeisk film men har på senare år även regisserat avsnitt av flera stora tv-serier, bland annat ”The Killing” och ”House of cards”. Hennes återkomst till hemlandet Polen är helt igenom sevärd – ofta trollbindande, ibland irriterande ostrukturerad – med ett flertal oförglömliga karaktärer. En gammal jaktkalender som visar vilka villebråd som får skjutas under årets olika månader tjänar som ramverk för berättelsen. När det är dags för juni, då bland annat mårdhund och räv står på menyn, börjar det kännas som att filmen går lite på tomgång. Men en stund senare dyker en tjeckisk skalbaggeexpert upp, och det hela varvar upp igen och rullar på fint ända in i mål.