– Som bröder känner vi varandra utan och innan och det är viktigt eftersom kartläsaren hela tiden ger information om svängar, gupp och hinder längs banan.
Han förklarar att kunskap om vägens alla krökar och kurvor innan de dyker upp är helt avgörande för att kunna gasa på så mycket som möjligt.
– Det gäller att hålla så rak linje genom kurvorna som det går och samtidigt ha maxfart i svängen utan att bilen sladdar så mycket att den kommer ut ur kurvan med baken före.
Vrålande motorer
ETC Bergslagen fick åka med på en kort åktur på kartläsarens plats i bilen. Och det vill jag lova att det kändes. När Tommie tryckte gasen i botten var det som om någon plötsligt klippt av ett hårt spänt gummiband samtidigt som ljudet i kupén vrålade som om jag satt i ett propellerdrivet jaktplan under andra världskriget. Väggruset smattrade mot karossens undersida likt en kulspruta.
– Jag köpte bilen i Danmark där de bara kör på asfalt. Fick ägna tre år åt att bygga om den så att bilen passar för svenska rallytävlingar som ju går på grusväg och vinterväglag.
Att det tog så lång tid att få fason på den beror på att han jobbar heltid på en bilverkstad, så mekandet med rallybilen får ske på fritid. Det sker på verkstaden där alla verktyg som krävs finns och sedan två år tillbaka är den klar för att tävla på svenska rallyvägar. Men det är en dyr sport att hålla på med.
– En uppsättning däck går på ungefär 18 000 kronor och de kan i värsta fall ta slut på tre till fyra mil beroende på underlaget. Värst är det under vintertid när vägbanan fläckvis är bar och fläckvis består av snö och is.
Men dyrast är själva bilen. Tommies Golf är en 97:a som han säger är värd mellan 250 000 till 300 000 kronor. Vad han gav för den i Danmark vill han inte berätta.
– I rallyvärlden är det hysch-hysch om vad saker och ting kostar. Det har varit så i alla år och jag följer den traditionen.
Stora modifikationer
Inuti bilen är det inte mycket som påminner om en vanlig standardgolf. All ljuddämpande isolering är borta i den plåtrena kupén. Bensintanken är placerad uppe i bagageutrymmet för att inte slå i vägbanan och i instrumentbrädan finns en enda stor varvräknare. Den mest märkbara skillnaden är dock alla rör som bildar en störtbåge i kupén.
– Det finns ungefär 40 meter sammansvetsade stålrör som skyddar mig och kartläsaren om något skulle hända. Jag voltade med min förra bil under Kopparsvängen 2007 så jag vet att störtbågen skyddar.
En ren familjeaffär
Kört rally har 30-årige Tommie Lindberg gjort sedan han tog körkort. Vid tävlingar består teamet av tre till fyra personer. Det är en ren familjeaffär. Pappa Sture följer med som mekaniker och brorsan Martin är som sagt kartläsare. Farbror Thord följer då och då med som extra mekaniker. Senaste tävlingen var back-SM i Lima den 22 augusti.
– Jag kom elva i min klass men det skilde bara 1,1 sekund till bronsplatsen.
I morgon är det då dags att ge full gas i sprinttävlingen i Grangärde. Det är en del att meka med på plats däruppe. Stötdämparnas hårdhet och förmåga att svälja gropar och gupp, hjulvinkeln för bäst styrförmåga och den så kallade twinvinkeln som gör att bilen svänger snabbast i kurvorna är tre sådana detaljer som ska ställas in. Tommie Lindström ser fram mot tävlingen.
– Jag vill minst hamna på pallen och allra helst högst upp, säger han.