BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
När de nu för första gången på sex år kommer med ett nytt album är det rakare texter än tidigare.
– Texterna är tydligare på nästan hela albumet. Tidigare brukade det kanske vara mer öppet för tolkning, säger sångaren Johan Duncanson.
Han sitter tillsammans med Radio Depts andra halva Martin Carlberg på en restaurang inne på Centralstationen i Stockholm. Vi äter frukost där en tidig morgon, eftersom Martin någon timme senare ska med ett tåg tillbaka till Malmö där han fortfarande bor. Någon vecka i månaden pendlar han upp till Johan och studion för att jobba med musiken.
– Vi har alltid varit rädda för att bli plakatpolitiska. Redan i en av våra första intervjuer snackade vi om att vi är ett politiskt band, men att vi kanske inte vill skrika ut det och skriva folk på näsan, säger Martin.
– Vad man än gör så vill man ju göra det bra. Det finns många dåliga exempel på supertydliga texter som är uttalat politiska, som ofta blir väldigt klichéartade. Även om det finns lysande undantag så klart. Jag har till exempel lyssnat på en del jättebra socialistisk reggae från 70-talet senaste tiden, säger Johan.
Tog fyra och ett halvt år
Det har gått långsamt för Radio Dept de senaste åren. Sedan förra albumet Clinging to a scheme 2010 har de tagit sig igenom ett segdraget bråk med skivbolaget Labrador.
– Det påverkade oss jättemycket under ett tag. Det var som att luften gick ur oss. Vi lyckades göra små ryck och vara kreativa i perioder, men det tog lång tid, säger Johan.
– Ja, det var ganska länge får man ändå säga. Fyra och ett halvt år, säger Martin.
Vad handlade bråket om?
– Att vi gav bort all vår musik när vi skrev kontrakt som unga. Så fort vi spelade in en låt, även om vi själva hade bekostat inspelningen, så ägde de den. Det gällde även förlagskontraktet, där de hade rätt till all vår musik för alltid. Livstid plus 70 år efter ens död. Det är absurt, säger Johan.
"Vi är skitjobbiga att samarbeta med"
Labrador menade att Radio Dept var svåra att jobba med. Att de var kroniskt försenade, har fått enorma förskott, ställer in en massa intervjuer och bråkar om detaljer, som när någon nyans har blivit fel på ett skivomslag.
Har kritiken varit befogad?
– Jag fattar att vi nog är skitjobbiga att samarbeta med. Men när vi är inne i att färdigställa någonting så har vi väldigt starka åsikter om hur det ska se ut. Att det är lite fel nyans i trycket på ett omslag kan vi bli helt rasande över. För man har suttit och jobbat med det och så fuckar någon upp det på vägen. Det har varit hårda ord ibland, men jag tycker nog att vi är väldigt snälla till en viss gräns. Det är viktiga grejer det handlar om. Det är popmusik, säger Johan med emfas och fortsätter:
– Men jag vill poängtera att stämningen är bra nu och att det känns schyst att släppa skivan där. Och det är inget jag säger med en pistol riktad mot huvudet.
– Det blev ju utrett i och med förlikningen. Vi fick ett ganska okej kontrakt som alla är nöjda med. Det var dyrt och tog väldigt lång tid, men det löste sig, säger Martin.
Hur känns det att skivan är färdig nu till slut?
– Fruktansvärt skönt, nästan overkligt! Jag har glömt hur det känns att bli färdig, eftersom det har gått så himla lång tid. Dagen då man blir klar har bara funnits som en hägring i horisonten. Och så till sist bara vaknar man en morgon och inser att vi är färdiga, säger Johan.
Radio Dept har alltid varit ett principfast band.
– Ibland kan vi absolut vara lite för principfasta. Ingen ser ju allt vi väljer bort. Vi tackar nej till 90 procent av alla erbjudanden som slängs emot oss. Och man får aldrig någon ryggdunk för att vi valde bort alla de här pengarna, säger Johan.
Vad har ni tackat nej till?
– Vi fick ett erbjudande om 160 000 spänn för en Cartier-reklam, klockmärket, som bara skulle finnas på deras hemsida. Det tackade vi nej till. "Aldrig i livet!". Och något år senare tänker man "Vad fan gjorde vi inte det för?". Vi har ju levt på motsvarande studiemedelsnivå i stort sett hela våra liv. Det vore ju skönt om det kom in lite pengar någon gång ibland. Vi kan väl lika gärna sno pengar av dem liksom, säger Johan.
– Det var efter Marie Antoinette-filmen, folk försökte sätta en lyxstämpel på oss. Det kändes lite jobbigt, säger Martin.
Är det naivt att tro att det går att göra allt på 100 procent sina egna villkor som musiker numera?
– Nej, inte om man är beredd att jobba vid sidan av ibland, och kan leva på lite pengar. Jag hade hellre gjort något annat än att göra det vi gör lite sämre. Så, jag tycker inte det är naivt, säger Johan.
Även musikaliskt har Radio Dept utvecklats med tiden. Tidigare beskrevs de ofta som ett skramligt shoegaze-indieband, något som har hängt i långt efter att de har ersatt gitarrmattorna med en mer luftigt elektronisk ljudbild.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– I början var det många som skrek "get a drummer!". Nu är det mer "var är gitarrerna?", på våra spelningar, ler Johan.
– Det är ju ganska många skivor sedan det var aktuellt, men folk kallar oss fortfarande för ett shoegazeband, säger Martin.
– Folk i allmänhet är dåliga på att sätta influenser. Jag läste någon som jämförde vår senaste singel med Depeche Mode. Jag gillar inte ens dem så jag tar det som en förolämpning, säger Johan.
Det är mer rytmer på nya albumet.
– Ja, jag blev faktiskt förvånad när jag lyssnade igenom första skivan häromdagen, och insåg hur osvängig den är. Jag tycker fortfarande om den, men den har verkligen fokus på pop och melodier. Trummorna är väldigt raka, det är inte där det händer så att säga. Numera har vi svårt att göra en låt utan lite groove, säger Johan.
Ska starta eget bolag
De berättar att utgångspunkten för nya albumet var att göra ett modernt svar på Pet Shop Boys skiva Introspective, med "sex skitlånga klubblåtar" och ta hjälp av olika dansmusikproducenter.
– Nu blev det inte så, men det finns ändå vissa spår av det kvar. Vi har lyssnat mycket på house och techno under arbetet, men jag tror att vi är lite för rastlösa för att göra de här riktigt långa, episka låtarna. Och det finns ju andra influenser, som dub och pop så klart, säger Johan.
Den 21 oktober släpps nya albumet. Sedan är Radio Dept äntligen fria från sitt skivkontrakt med Labrador.
– Nu ska vi starta eget bolag. Just so!, ska det heta. Med ett utropstecken i namnet, som Wham!, säger Johan lyckligt.