”En religiös händelse, en utomjordisk händelse, en högre dimension – vi har många teorier, få fakta”, förklarar psykologen Ventress, spelad med en kyla som bara Jennifer Jason Leigh kan leverera.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Hon är ledare för ett forskarteam som måste utforska ”Area X”. Det är ett område i en nationalpark omgivet av ett mystiskt skimmer där alla som gått in har försvunnit spårlöst.
En dag får biologen och soldaten Lena (Natalie Portman) besök av sin man Kane (Oscar Isaac) som kommer tillbaka från en militäroperation inne i zonen. Han verkar halvt lobotomerad, börjar plötsligt hosta blod och tvingas i karantän där han hamnar i koma.
Bara kvinnor i gruppen
För att rädda livet på sin man anmäler sig Lena frivilligt till den nya expeditionen som enbart består av kvinnor, eftersom alla manliga militärförsök misslyckats. Utöver ledaren Dr Ventress har de också med sig fysikern Josie, sjukvårdaren Anya och geologen Cass (spelad av Tuva Novotny med imponerande svärta).
Innanför den discofärgade ytspänningen i ”Area X” har naturen börjat mutera till någonting vackert men mardrömslikt. Uppfattning om tid och rum slås ur händerna på huvudpersonerna som också upptäcker att djuren förvandlats till dödliga hybrider, där en alligator med hajtänder är det snällaste exemplet.
Det är en utomjordisk invasion utan rymdvarelser, där grymheten blir mer påtaglig i den vackra skogen. Naturen verkar sprudla av nytt liv, men kanske på bekostnad av allt levande på moder jord. Expeditionen upptäcker också snart att ”skimret” smittar av sig på människor, och infekterar den redan svaga moralen i gruppen. Var och en har sin egen agenda.
För en vuxen publik
Regissören Alex Garland slog igenom med AI-thrillern ”Ex Machina”, en långfilm i samma stil som tech-dystopiska tv-serien ”Black Mirror”.
Med ”Annihilation” gör han, liksom förrförra årets ”Arrival”, en science fiction med bekant tematik utformad för en vuxen publik. Men där Denis Villeneuves ”Arrival” vävde in en slags ”we shall overcome”-sensmoral i berättelsen om att kommunicera med utomjordingar, är ”Annihilation” ren psykologisk ekoterror.
Den skildrar en främmande makt som är helt ointresserad av att prata med oss och använder våra egna celler som verktyg i vår egen utplåning.
Alex Garland har kanaliserat klassiker som ”Aliens”, ”Mörkrets hjärta” och HP Lovecraft, men även klaustrofobiska skräckfilmer som ”Instängd” (där en grupp klättrare rymmer från muterade monster inne i en grotta).
Resultatet är en brutal och existentiell meditation över hur lite naturen och resten av universum respekterar vår existens.