”Jag vill göra något annat än att hångla med Matt Damon på bioduken.”
Trött på det ytliga Hollywood-livet ville den Oscarsbelönade skådespelaren utforska vad som mer fanns där ute – och kanske framför allt, vad som fanns inuti henne själv.
”Det handlar det om att optimera mig själv. Vi är här en gång, vi har ett liv. Så hur kan vi mjölka skiten ur det?”
Jag måste ge Gwyneth Paltrow en sak. Hon har mjölkat skiten ur det. Genom att sätta ockerpriser på hitte-på-medicin och rekommendera hälsokurer som saknar vetenskaplig grund har Goop gått från ett peppigt nyhetsbrev till att bli ett wellnessimperium.
Men hon är långt ifrån den enda kändisen som med osannolika metoder vill uppnå det perfekta jaget. Madonna dricker urin, Kardashian-systrarna gör smoothies av sina moderkakor och Victoria Beckham kan inte få nog av sina fågelskitsansiktsmasker.
I ”Goop Labs” får vi följa med när Gwyneth Paltrows fotfolk utforskar alternativa kurer och behandlingar. De flyger till Jamaica för att trippa på svampar, går i energifältsterapi och gör snöyoga med ”ismannen” Wim Hof som säger sig besegra sjukdomar med viljekraft. Om det låter som ej evidensbaserat new age-hokus pokus så är det för att det också är det.
Reklamfilm för livsstil
Även om tv-serien inte säljer Goop-produkter så är det en reklamfilm för livsstilen. Om du inte har råd att svamptrippa på Jamaica kan du alltid besöka Goop och beställa hem ett spray som stöter bort ”psykiska vampyrer” eller ett doftljus som luktar som Paltrows vagina.
Vid ett tillfälle säger ”ismannen” att han ska hjälpa Gwyneth Paltrow att bli en ”livets alkemist”. Det är ju exakt vad hon vill uppnå med Goop. Och alkemi har trots allt något grundläggande gemensamt med flera av Goops hälsotips – att det inte fungerar.
Våra svenska kändisar har så vitt jag vet inte delat med sig av recept på moderkakesmoothies (än) men de är inte främmande till att buteljera wellness.
2017 lanserade Hannah Widell och Amanda Schulman kosttillskottet Hers som enligt dem själva innehöll ”allt för balans, immunförsvar och skönhet”. Allt. När tabletterna avslöjades som bluff försvann de spårlöst från hyllorna. Ett år senare hamnade Isabella Löwengrip i blåsväder när 37 kvinnor blivit gravida trots att de använt preventivmedelsappen Natural Cycles, som hon var delägare i.
Förljugenheten lyser igenom både wellnesshysterin och industrin som göder den, men den skiner särskilt starkt hos Goop. I avsnittet om kallvattenterapi säger en av medarbetarna att hennes pojkvän tar en kalldusch varje dag och att han minsann aldrig är sjuk. Därför funderar hon på att göra samma sak. Det är symptomatiskt för en industri som vet skillnaden mellan korrelation och kausalitet men hoppas att deras kunder inte gör det.
En kultur av lögner
Goop är delaktiga i den kultur av lögner som satt tonen för 10-talet. Det handlar inte bara om att sälja dagens motsvarighet till ormolja utan också om att vara oärlig med sina intentioner. Gooparna säger att de går på en glutenfri och vegandiet för att ”må bra”. För det anstår inte Paltrows lärljungar att var lika ärliga som Kevin Spaceys karaktär i American Beauty som börjar tokträna eftersom han ”just want to look good naked”.
Industrin kring wellness handlar inte om välmående, utan om att profitera på vår rädsla att må dåligt. Och för att göra det behöver de få oss att må sämre. I bästa fall är det skrattretande – som när Gwyneth Paltrow rekommenderar en vattenflaska med rosenkvarts i. Farligt på riktig blir det när kändisar med Jenny McCarthy i spetsen sprider myter om att barn som vaccineras riskerar att få autism.
Det finns ett skäl till varför det oftast är kvinnor som litar på alternativmedicinen. De är vana vid att sjukvårdssystemet vänder dem ryggen. Och när kvinnosjukdomar konsekvent blir nedprioriterade kan alternativ som Goop te sig som en motståndshandling. Inte nog med att någon äntligen lyssnar på dem – det är Gwyneth Paltrow som lyssnar. Men det ger henne inte rätt att mjölka skiten ur dem.