Prinsen av Wales, kronarvinge till den brittiska tronen, är aktuell i säsong fyra av tv-serien The Crown som just släppts på Netflix och handlar om det brittiska kungahuset. Den nya säsongen utspelar sig under tiden då prinsen träffade prinsessan Diana, som definitivt satte trender för hur överklasskvinnor klädde sig under 1980- och 90-talen. Förutom en dos modern europeisk historia kan stilintresserade frossa i Dianas puffiga pastellklänningar och Margaret Thatchers power-knytblusar.
Charles själv kan knappast beskyllas för att någonsin ha klätt sig trendigt. Men det är också hemligheten för att bli en stilikon i en tid då slit och släng, dåliga material och snabba trendväxlingar blivit något som allt fler inser är ohållbart.
2009 blev prins Charles utsedd till världens bäst klädda man av tidningen Esquire, delvis just på grund av att han är helt ointresserad av modetrender. Han gillar dubbelknäppta kostymer och smala slipsar och bär sina emellanåt väl ingångna kläder med överklassens medfödda pondus.
Billigt i längden
Hans fokus på naturmaterial av god kvalitet ger en garderob som alltid fungerar och som, även om man köper allt måttbeställt och handgjort som prinsen av Wales, kan visa sig bli billigare i längden.
Prinsen har alltid oklanderlig kostym i stan och praktisk oljerock på landet. Skorna är av läder och alltid välputsade.
– Jag är en dem som som avskyr att kasta bort någonting. Därför vill jag få dem underhållna, till och med lappade om det behövs, hellre än att göra mig av med dem, säger prins Charles till den brittiska utgåvan av modemagasinet Vogue.
I februari konstaterade brittisk press att prinsen endast använder två olika vinterrockar och bildarkiven avslöjade att han använt bägge sedan 1980-talet. Den ena är en enkelknäppt kamelfärgad rock och den andra en dubbelknäppt rock i brun tweed från Anderson & Sheppard. Skrädderiet grundades 1906 på Savile Row av svensken Per Gustav Anderson och har bland andra haft Marlene Dietrich och Laurence Olivier bland sina kunder – och har deras mått bevarade i arkivet.
Namnkunniga hantverkare
Prinsen har även samma skomakare som Laurence Olivier: Lobb’s of St James’s. Därifrån kommer hans handgjorda skor som kostar någonstans mellan 25 och 30 000 kronor men som han envisas med att använda i decennier. 2009 konstaterade den brittiska tidningen Daily Mail att prinsen använde ett par svarta brogueskor som var äldre än hans, redan då, vuxna barn.
Envis verkar även skomakaren ha varit. Företaget grundades 1849. Under blitzen bombades skomakeriet sex gånger av Luftwaffe, men det finns alltså fortfarande kvar.
Ett annat par av prinsens skor, som han haft i över 30 år och som tillverkats av New & Lingwood, är gjort av återvunnet ryskt läder som garvats med pilbark och björkolja. Lädret bärgades från ett gammalt skeppsvrak i Plymouthsundet i södra England och hade bevarats i bottenslammet i 200 år.
Men nu släpps alltså en klädkollektion i prinsens stiftelses The Prince’s Foundation namn, med 18 plagg på brittisk-italienska e-handelssajten Yoox Net-a-porter. Huvudsyftet är dock inte att tjäna mer pengar till hovet, utan att utbilda en ny generation hantverkare och att visa att det går att producera kläder mer klimatsmart.
– Jag vill mycket hellre hitta ett annat användningsområde för saker än att kasta dem. Det är därför jag så länge har tjatat om att vi behöver ha en cirkulär ekonomi istället för en linjär där man bara tillverkar, använder och kastar bort. Det är en tragedi eftersom det oundvikligen leder till överexploatering av naturresurser som snabbt töms ut, säger han i Vogue.
Lagar veganskt på slottet
Klädkollektionen är ett samarbete mellan prinsens stiftelse, studenter på designutbildningen på Politecnico di Milano och skotska skräddarstudenter på prinsens gods Dumfries House samt skotska ylleväverier. Projektet går under namnet The Artisan Project.
På Dumfries House hålls även andra hantverksutbildningar, till exempel i konsten att lägga traditionella vasstak och stenhuggeri. På godset föder prinsen upp gammaldags lantraser och i restaurangen på området lär sig kockelever att laga vegansk mat efter säsong.
Överklassens klädstil har kanske snarare präglats av tradition och konservatism än miljötänk, men prins Charles har länge engagerat sig i miljö- och hållbarhetsfrågor. Och textilindustrin är en miljöbov utan like.
– Textilindustrin bidrar med 1 200 miljarder ton växthusgas, vilket skrämmande nog, är mer än hela flyg- och fartygssektorn, konstaterar prins Charles i brittiska Vogue.
Kläderna i den nya kollektionen är tillverkade i rena naturmaterial, som kashmir, merinoull och ren bomull. Skjortorna har äkta pärlemorknappar. Tanken är att plaggen ska hålla i flera generationer och därefter gå att återvinna till ny textil eller kompostera. Priserna varierar från drygt 5 000 kronor för en kashmirtröja till över 11 000 kronor för en kamelfärgad rock, så en kunglig kassakista är inte i vägen för den som känner sig hugad.
En kopia av Charles kamelfärgade rock lär gå att se i The Crown – och snart på mode- och miljömedvetna herrar med tjock plånbok överallt.