När Dagens ETC träffar dem i faluröda skrivarlyan på Söder i Stockholm inför släppet av kommande boken tycker de ändå att intervjun kan skrivas som att det är Erik Axl Sund som pratar. Efter alla år av skrivande tillsammans har det börjat gå allt lättare att hitta hans röst, trots att de är ganska olika i sitt skrivande.
Jerker Eriksson skriver gärna långt – och ibland utan att driva handlingen framåt, medan Håkan Axlander Sundquist dragit åt andra hållet, skrivit mer korthugget, nästan i synopsisform.
De förklarar att första åren av skrivande tillsammans handlade mycket om att Håkan kortade ner Jerkers partier och Jerker fyllde Håkans med mer beskrivningar, dialog och så vidare. Idag vet de redan hur författarpartnern kommer att reagera och den gemensamma rösten kommer mer naturligt. Ändå skriver de fortfarande flödigt, för att sedan jobba hårt med strykningar.
– För att lära känna karaktärerna skriver jag jättemycket om dem, men det mesta kommer inte med. Jag slängde dessutom en hel bok i papperskorgen förra året. Den blev för teknisk, inte tillräckligt punk.
Punk är ett ord som återkommer under samtalet. Erik Axl Sund är formad i punkens era och gillar det raka, korthuggna och inte minst att skrika ut sitt budskap. Ändå är det just i balansen mellan att ha ett budskap men inte pekpinnar som Erik Axl Sund hyllats för. Hans författarskap drivs av viljan att gestalta mörkret inom oss, de masker vi gärna iklär oss för att dölja det, men i en underhållande form.
Värre prestationsångest
Och han har blivit framgångsrik, Erik Axl Sund. Den kritikerrosade debut-trilogin om Victoria Bergman har sålts till över 35 länder. Trots framgångarna är det nervöst att komma med nya boken.
– Med den fjärde boken hade jag en publik. Det finns förväntningar från läsare och förläggare. Och hur många gånger kan man skriva att en person tar sig från A till B och fortfarande göra det intressant, utan att upprepa sig? Hade jag inte utmanat mig i det, skulle jag ha kunnat släppa en bok varje år.
– Framgångarna har påverkat skrivandet. Visst gör den att jag kan leva på skrivandet, ha en bra skrivarlya och fortsätta ge ut smal musik jag tror på. Men prestationsångesten har blivit värre. Jerker och Håkan är båda små tvivlare.
Vad är medkänsla?
Genren är visserligen krim, men utifrån ett psykologiskt djup. Frågeställningarna berör livet, att vara människa – och vad är egentligen medkänsla, vem är ond och vem är god?
Förra boken handlade om en självmordsvåg bland unga, nya boken tar sig an människohandel.
– Mitt skrivande började som egen terapi. Jerker var sambo och Håkan gift när de båda blev lämnade ungefär samtidigt. Då gick de in i mörkret och behövde sätta ord på ilskan. Och den handlade ju inte bara om att bli lämnad i en relation. Den ilska som driver mig handlar mycket om de övergrepp som människor utsätts för, inte minst tjejer och kvinnor. Som man behöver du inte känna oron över att bli tafsad på när du åker buss, den oron lever kvinnor med hela tiden. Och har gjort, långt före Metoo.
Samhällskritiken har han med sig från punken och trots det bestialiska och makabra i krimgenren känner Erik Axl Sund att den ger utrymme åt mer än att underhålla.
– Hade vi haft samma utbredda psykiska ohälsa i dag om inte samhället varit så kommersialiserat? Jag är 70-talist, uppväxt med fritidsgårdar och att alla fick spela teater. Fritidsintressena fick spira mer. I dag ska du betala inträde på så många ställen, vart ska de unga ta vägen och få utlopp för sina inre tankar?
Får ta tid
Att inte fortplanta stereotyper eller fördomar är ett uttalat mål för Erik Axl Sund och ett sätt att hitta dit har ibland varit att i efterhand byta namn och ålder på karaktärer.
– Du skriver om en ung kvinna som drömmer om att bli förskollärare, och upptäcker att det blir mycket bättre om det är en ung kille. Man tror att man inte har några fördomar, men såklart har man det.
Arbetet från idé till färdig bok får ta tid. Tre intensiva perioder av arbete dag och natt är ett måste, då Erik Axl Sund jobbar ostört. Första perioden är brainstorm, då inga idéer ratas och underlaget skapas för den kommande boken. Den andra handlar om att skriva, skriva, skriva. Därefter kommer tredje fasen som präglas av högläsning för att korta ner och få texten, inte minst dialogerna, att kännas naturliga. Och erfarenheterna från punkmusiken spelar roll.
– Kapitlen är korta som en punklåt, så vill jag att det ska vara. Det finns fler likheter med musiken. Du kan jämföra med ett gitarrsolo, då måste bandet kompa. Så är det i en bok också, efter en urladdning behövs ett komp av mer lågmält språk och berättande.
Därför slåss de
Att det skulle komma att ta fem år efter förra boken i den aktuella trilogin har mycket att göra med Erik Axl Sunds arbetssituation. Förra skrivarlyan på Folkungagatan var stor – varför inte förverkliga drömmen om att göra en del av lokalen till ett öppet konstgalleri? Så blev det. Konsten fick ta plats, på skrivandets bekostnad. Till slut blev det ohållbart, för skrivarron infann sig inte. I dag arbetar han strukturerat med skrivande och förhoppningen är att nästnästa bok kommer att vara klar för handeln redan om ett år. Idén till huvudintrigen kom simultant.
När Håkan mejlade den till Jerker hade han redan skrivit ner nästan exakt samma synopsis. De kunde skratta åt det och konstatera att det helt enkelt var Erik Axl Sunds idé. Samarbetet i hans namn har kommit att bli flödande kreativt – men inte utan baksidor.
– De blir så arga på varandra att de faktiskt har slagits några gånger. När man kommit så nära varandra som Jerker och Håkan gjort kan man också såra varandra väldigt djupt. Och en konflikt om ett kapitel i en bok skulle komma i början eller slutet av boken bråkade de om i månader. Till slut slogs de, och sedan var det bra, säger Erik Axl Sund.
Erik Axl Sund om…
… att kallas Stieg Larssons överman av recensenter:
– Stieg Larsson är en inspiration, inte för framgången, den är aldrig en drivkraft för oss. Men att han var en vanlig kille, som rörde sig i samma kvarter som oss – och också politiskt – gjorde nog att vi kände ”kan han så kan väl vi försöka”. Beröringspunkterna är rätt många, vi skriver också om utsatta kvinnor och människor med makt som drar i trådarna bakom.
… nästa dröm att förverkliga:
– Det skulle nog kunna bli att skapa konst som en duo. Jobba fyrhändigt. Det kommer vi säkert att göra.
… vad man inte får missa under en semester i hans hemstad Gävle:
– Jag har inte bott i Gävle på 25 år och semestrarna tillbringar jag gärna i Skåne, Bjärehalvön – eller Värmdö. Jag har lite dålig koll på Gävle numera, fast stadsparken är fin!