– Det ska bli väldigt roligt att uppträda på Skäret. Har aldrig varit där men sett bilder och det ser fantastiskt fint ut med de natursköna omgivningarna. Jag har hört att akustiken i det gamla virkeslagret är otroligt bra, säger hon.
Den flygande Holländaren bygger på en gammal legend om sjömannen Holländaren som har drabbats av en förbannelse och seglar runt Norges kust. Förbannelsen kan endast brytas om han hittar en kvinna som kan bli honom trogen. När han träffar den norska kaptensdottern Senta, som redan har en fästman, uppstår häftig kärlek som övergår i ett dödsbringande triangeldrama.
– Myten om Holländaren är känd i Norge och Wagner fick ju idén till operan när han var på en båt utanför Sörlandet och tvingades att gå i land för att klara sig undan en väldig storm. Den flygande Holländaren är en roll som man som kvinna kan känna igen sig i. Alla unga flickor har väl fantiserat om den stora kärleken som överskuggar allt annat. Senta är väldigt äventyrslysten och det är en spännande och fantasieggande roll att göra på scenen, säger Elisabeth Teige.
Högt tryck på biljettförsäljningen
Opera på Skäret är känt långt utanför Bergslagen. Inför årets premiär har det sålts biljetter till Norge, Tyskland, Storbritannien och USA. Förra årets föreställning La Traviata lockade drygt 8 000 besökare och det har redan sålts över 3 000 biljetter till Den flygande Holländaren.
– Vi märker att det är tryck för att få höra verket. Det är en riktig sångarfest med medryckande musik, säger Sten Niclasson, regissör och konstnärlig ledare på Opera på Skäret.
Han berättar att just Den flygande Holländaren var den första opera han kom att tänka på när han för första gången fick se miljön på Skäret. Och nu tolv operasäsonger senare är det alltså dags.
– Operan handlar ju om hav och fartyg. Det är en mäktig känsla i Operahuset på Skäret som stämmer in på Wagners musik. Den flygande Holländaren är full av dramatisk men ändå lättlyssnad musik, säger Sten Niclasson.
Kräver röst med metallisk styrka
Men även om Den flygande Holländaren är mer lättlyssnad än andra verk av Richard Wagner så kräver den sina män och kvinnor på scen.
– Elisabeth Teige är väldigt ung för att vara en Wagnersångerska. En Wagnersopran får antingen öva många år för att forma rösten till det som krävs eller så är hon född med det. Elisabeth Teige är född till det. Hennes röst har den där metalliska styrkan som krävs för att höras över orkestern i Wagners musik, säger Sten Niclasson.
– Den flygande Holländaren passar perfekt för den som ser en Wagnerföreställning för fösta gången. Den är inte alls så tung som hans mest kända verk – Ringen. Den flygande Holländaren innehåller fler arior och är bara två och en halv timme lång, säger Elisabeth Teige.