BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag såg honom första gången på Way Out West i Göteborg 2013. Han skulle ha spelat på Stockholm Music and Arts tidigare det året men fick inte visum. Det är ganska absurt med tanke på att han är en superstjärna i Mellanöstern, och inte lär ha så stort intresse av att bosätta sig i Sverige, skrattar Bretzer.
Efter massiva protester i media fick Omar Souleyman visum senare under sommaren och kunde komma till Way Out West. Men i år fick Omar Souleyman problem igen när hans enda musiker, keyboardisten Hamid Almousa, nekades visum inför en spelning på Fasching i Stockholm. Faschings vd kallade det för "farsartat" och skrev ett pressmeddelande: "Detta ställer så klart frågan hur kulturarrangörer och institutioner i Sverige ska kunna ha ett kulturutbyte med länder som befinner sig i en svår politisk situation? Om etablerade artister och musiker nekas visum i tro att de ska söka asyl så har vi helt stängt dörren till stora delar av världens kultur."
"Vill bara få folk att dansa"
Omar Souleyman är "både besviken och upprörd" på svenska myndigheternas bemötande.
"Jag trodde att det var självklart för alla nu att jag och mitt band är musiker och att allt vi vill göra är att spela musik och få folk att sjunga och dansa", skrev han till Nöjesguiden. ETC Malmö kan dock berätta att Omar Souleyman har beviljats visum för sin spelning på Malmöfestivalen.
Andra som Ralph Bretzer kommer att hålla sina politiska musikögon på är Promoe, "en skön lirare som alltid har gått sin egen väg", och riot grrrl-inspirerade Malmöbandet Arre! Arre!.
– Jag är nyfiken på dem. Har bara hört några låtar, men jag gillar ju punk, och det är alltid kul med musik av unga arga tjejer.
Ralph Bretzer är lättad över att Silvana Imam i år har fått plats på Stora scenen.
– Hon var en av höjdpunkterna på förra årets festival, men då hade de satt henne i tältet på Gustav, och det var ju en felplacering, säger Bretzer.
– Det var inte tal om att ta sig in publikhavet, det var så packat med folk att det inte gick att röra sig. Jag fick ställa mig på en högtalare och plåta genom ställningarna för att få en något så när publicerbar bild.
Ralph Bretzer kallar hiphoparen Imam "punk i attityden", och säger att hon är "politisk i sig själv", bara genom att gå sin egen väg.
– Politik behöver inte manifestera sig genom ikoner och att vifta med politiska flaggor.
Silvana Imam är uttalad i bland annat hbtq-frågor, och många hbtq-personer ser upp till henne. Hon har blivit en politisk ikon – något motvilligt, enligt Bretzer.
– Hon blir liksom en superhjälte. Det måste vare ett rätt tungt kors att bära att alltid behöva representera andra än sig själv.
– Jag tycker att det är intressant att titta på politiken bakom bokningarna, vad som pågår bakom scenerna, säger Danina Mahmutovic, kanalproducent på P3 Din gata i Malmö.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Man ser att Malmöfestivalen har jobbat mycket med jämställdhet i år. Det är mycket kvinnor på de stora scenerna, det känns skitkul.
Malmöfestivalen har dragit ner en del i artistbudgeten, säger Mahmutovic. Det är färre stora och utländska artister.
– Det är ganska mycket Stockholmsrap, men det är också inne nu och det kommer att dra en del folk.
Varför är det inte mer hiphop från Malmö?
– Det kommer mycket från Malmö, men det har inte lyckats slå på samma sätt. Ibland är det inte tillräckligt bra, eller så håller artisterna hårt på sina egna stilar, till exempel att det ska osa 90-tal, säger Mahmutovic.
– Det är inte dåligt, men kanske inte anpassat nog.
Danina Mahmutovic påpekar att det är lätt att stirra sig blind på de stora scenerna. Själv kommer hon att hänga en hel del på Ungscenen, bland annat för att höra Malmörapparen Core Electras tunga bas och elektroniska beats. I kväll fredag är det Malmöhiphopparen L-Maz som drar.
– Han går på gymnasiet och utvecklar sin musik jättemycket. Han är jätteduktig och kan verkligen bli något stort. Det är politiskt i sig självt för det är väldigt personligt.