I sociala medier finns en uppsjö av inspirerande citat som berättar för oss hur man ska leva livet fullt ut. Du har sett dem förut, för de finns överallt på Instagram: bildtexterna som uppmanar dig till att vidga din horisont, ta steget och att njuta av stunden. Att våga äga dansgolvet som om du vore Beyoncé – allt på en och samma gång.
”Visualisera vad du vill, och säg nej till allting annat”, står det i en citatbild. En annan säger: ”Köp en flygbiljett, säg upp dig från jobbet, vandra in i det okända, öppna ditt hjärta, våga ta steget”. Internet består av en armé av experter som definierar ett lyckligt liv som att ta vara på nuet, bli badass, och att säga ja.
Omedelbar uppfyllelse
En sådan inspirationsstrategi fungerar eftersom människor är förprogrammerade till att söka värde och mening. Men vad betyder egentligen att leva fullt ut i vår tidsålder? När sanning mäts i antalet likes och när den enskilda individen förvandlats till sitt eget varumärke.
För en tonåring på Instagram innebär att leva fullt ut att resa världen runt, utan oro och negativa känslor. En livsåskådning som resulterar i skuldkänslor inför sin egen vardag. Eftersom andra verkar leva mer fullständigt än en själv: bortom räkningar, arbete och hemmakvällar framför datorn.
Vad som gör oss lyckliga är dock en existentiell fråga. Inspirerande citat är populära eftersom de erbjuder omedelbar uppfyllelse. Men ett rikt liv förutsätter en autentisk relation till sig själv.
Vi är måna om att leva livet fullt ut, men samtidigt lär sig personer som förverkligas genom ett lugnare liv att de lever på fel sätt. Pressen att bevisa sin lycka för sina ”vänner” är för många en stor anledning till varför de misslyckas.
Känslor är allt
Gordon Pennycook, assisterande professor i beteendevetenskap vid University of Regina, definierar citatbilder som budskap konstruerade utan beaktning av sanning. Han menar att denna typ av innehåll sprids online eftersom det tilltalar det emotionella eller intuitiva. Hur ologiska de än må vara övervinner känslorna det rationella.
När influencers postar inspirerande citat med ena handen, och marknadsför onlinecasinon och snabblån med den andra, säljer de alltså en genväg till falska drömmar som de själva skapar. Med konsekvensen att deras följare blir fattigare och strävar efter saker som inte skänker någon djupare tillfredställelse. Att marknadsföra fiskolja som botmedel mot coronaviruset gör problemet med enkla budskap tydligt. Men plattityder är en pandemi som började styra våra liv långt tidigare.