BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Redan i överklassområdets tunnelbana märks plastikkirurgins popularitet av. Väggarna är täckta av reklambilder föreställande kvinnliga patienter med skinande hy, stora ögon och vita leenden bredvid förebilder där de har smala små ögon, breda käkpartier och glåmig hy.
– Fler än femtio procent av ingreppen är ögonoperationer, säger Yong Kyu Kim som driver YK Plastic Surgery i Gangnam.
– Hos västerlänningar är näsan i centrum och det gör deras ansikten markerade. Hos oss östasiater är näsan mindre vilket gör att ögonen hamnar i blickfånget. Därför vill så många göra sina ögon större och klarare.
Ögonlocksoperation i julklapp
I likhet med de andra skönhetssalongerna som vi besöker är alla läkare män medan receptionisterna är kvinnor klädda i åtsittande dräkter och högklackade skor.
Yong Kyu Kim har arbetat i tjugo år som plastikkirurg i Sydkorea och nu under sommaren när det är lågsäsong i landet reser han ofta till Kina, Thailand och Malaysia för att jobba. Under vintern är koreanerna långlediga och passar då på att få ett ansiktslyft. De dagarna kan han ha uppemot 15 operationer per dag. Sex av tio patienter är från Korea och majoriteten är kvinnor i tjugoårsåldern. Hans allra yngsta patient var bara nio år.
– Det var min dotter. Hon fick en ögonlocksoperation i julklapp, säger Yong Kyu Kim och visar ett inramat fotografi på den i dag tolvåriga flickan.
Bland hans utländska kunder kommer de flesta från Kina. De stannar bara några dagar i Seoul innan de flyger hem igen. Samma morgon har butiksbiträdet Fang Zi Wan, 24, tagit fett från sitt lår för att spruta in i ansiktet. Hon tyckte hennes ansikte såg för platt ut och säger att hon vill att det ska se mer västerländskt ut, mer markerat. Ansiktet känns lite avdomnat men annars känner hon inte av ingreppet.
– Alla mina vänner har plastikopererat sig eller sprutat in Botox. Jag vill se yngre och piggare ut, säger Fang Zi Wan.
Hennes förebilder är skådespelerskorna koreanska Song Hye-kyo och kinesiska Fan Bingbing. Bingbings väldigt skarpa käkparti skvallrar om att någon varit där och skurit.
Enligt tillgänglig statistik har mellan en femtedel och en tredjedel av kvinnorna i Seoul plastikopererat sig. Och enligt en undersökning som BBC rapporterat om har minst hälften av kvinnorna i tjugoårsåldern gjort ingrepp. Män står för femton procent av marknaden. Det är svårt att få exakta siffror inom det här området eftersom branschen inte är reglerad och det inte finns några officiella uppgifter.
30-åriga Hyun Su Kwon som bor och arbetar i Seoul har gjort flera skönhetsoperationer. Hon har tagit bort påsar under ögonen, fixat till näsan och kinderna och gjort ansiktslyft med laser.
– Jag ser yngre och sötare ut och jag har fått bättre självförtroende.
Varför är det då så viktigt att se ung ut? För Hyun Su Kwon är ett ungdomligt utseende lika med vackert.
– Och män föredrar unga kvinnor. Koreanska kvinnor bryr sig verkligen om vad andra män tycker om dem, även om de är gifta eller har pojkvänner.
Kirurger, patienter och experter lyfter fram en mängd andra orsaker till varför skönhetsoperationer är så populära i Sydkorea. Det råder hög konkurrens på arbetsmarknaden och ett vackrare yttre ökar chanserna till ett bättre jobb. Ofta måste du skicka med ett foto av dig själv när du söker jobb. Koreanska samhället är också fyllt av människor som vill ha snabba lösningar där en stor del av livet pågår på nätet och där det finns möjlighet att få hemlevererad mat dygnet runt.
Misslyckade operationer
Den koreanska populärkulturen, som k-pop och k-drama, har också bidragit till boomen. Det är numer norm att de koreanska kändisarna skönhetsopererat sig. På internet finns det en uppsjö före- och efterbilder där celebriteterna berättar hur fantastiskt deras liv blivit efter ingreppen. De inspirerar även japaner och kineser att komma till Seoul för att göra ingrepp. Detta är något som den koreanska regeringen vill utnyttja. Staten satsar stort på medicinsk turism och har som mål att ha en miljon medicinturister år 2020. Sedan några år tillbaka finns det till och med ett statligt informationskontor i området Gangnam där turister får hjälp att hitta rätt kirurg bland Seouls hundratals skönhetskliniker. För att locka fler medicinturister finns även planer på att göra ingreppen momsfria.
Det finns samtidigt kritiska röster i landet mot plastikoperationer som kan innebära stora risker och men för livet. Enligt Konsumentverket i Korea har antalet registrerade klagomål mer än tredubblats från 2010 till 2013. Myndigheten tror att många inte anmäler misslyckade operationer och att den verkliga siffran är högre.
Ett uppmärksammat riskfyllt ingrepp är den så kallade dubbelkäksoperationen. I stora delar av östra Asien ses det som vackert att ha ett litet ansikte med en v-formad haka och käklinje. Det tar flera månader att hämta sig från en sådan operation. Drabbade har klagat på komplikationer som kronisk smärta i käken, skev mun och oförmåga att tugga eller le.
Det finns alltid en mörk sida av alla heta branscher, säger plastikkirurgen Kyung Wook Chun som driver kliniken Bidan i den koreanska huvudstaden. Ett problem han ser är att många läkare som utför plastikkirurgi inte är certifierade inom området. Han visar en bild på datorn föreställande en äldre kvinna som fick röda ögon efter en ögonlocksoperation. Personen som gjorde ingreppet var en gynekolog och inte plastikkirurg.
– Hon kom till mig så jag fick hjälpa henne så att det såg mer naturligt ut. Det är faktiskt rätt ofta sådant här händer.
35-åriga ingenjören Jieun Kang bor i Seoul och designar bilar för General Motors. Hon lägger hellre tusentals kronor på resor än att låta någon skära i hennes ansikte.
– Det är inte så att jag är hundra procent opåverkad av skönhetsindustrin. Det är klart att jag också vill vara vacker, det vill väl alla. Men jag älskar den jag är och vad jag är.
Var femte kvinnaär plastikopererad
Plastikkirurgin fick sitt fäste i Sydkorea efter att Koreakriget tog slut 1953. I dag är ungefär var femte kvinna plastikopererad i världens tolfte största ekonomi. Den sydkoreanska staten satsar även på att öka antalet utländska skönhetspatienter. Medicinturismen har ökat sedan 2007. Det året lättade regeringen på visumkraven för medicinturister.
Två år senare ändrades lagen för att göra det möjligt för sjukhus och kliniker att locka fler utländska patienter genom bland annat reklam. Regeringens mål är att ha en miljon medicinturister år 2020. Skönhetsingrepp står för ungefär 14 procent av den medicinska turistnäringen.