Som bekant har biopremiärer skjutits upp och fler röster har på senare tid förklarat biografen död. Jag blev nyligen förvånad över att ”The Marksman” – där Liam Neeson åter igen rättfärdigt dödar många onda män – inte gick att streama, utan bara visades på bio.
Hoppas på lokala lättnader
I Los Angeles där jag bor, liksom på många andra platser i USA, är många biografer stängda eller hårt begränsade av restriktioner. Men där vädret tillåter har pop-up drive-ins tillfälligt startats på olika platser. Ett alternativ till en riktig biograf, men utan den kollektiva upplevelsen och de ljud- och bildtekniska fördelarna. Nu hoppas biografbranschen att salongerna kan öppna upp i nyckelstäder som L.A. och att beslutet att hålla salongerna öppna i New York inte tvingas tillbaka. Där har de omfattande restriktionerna rubbat den globala biografbranschen i grunden och drivit distributionen mot streaming.
Christian Meoli, som äger biografen Arena Cinelounge, lyckades med hjälp av lån och stipendier öppna en pop-up-drive-in i Hollywood.
I en intervju med The LAist uttryckte han sin oro för biografernas framtid och manade både politiker och allmänhet att ”fråga oss om vi vill förlora något så älskat och en sådan pärla för hela vår kultur, vårt samhälle och existens”.
Gallerier och konsthallar är stängda men konsten har i vissa fall anpassat sig efter det nya tillståndet. Den lokala Los Angeles-konstnären Sain har gjort tillfälliga events som kombinerat en art deco-utställning och paintballarena på en parkeringsplats på Fairfax avenue. En slags blandning av privat fest och konstinstallation där artister covidsäkert kan spela paintball på en yta som blir konstverk som säljs eller ges bort. Budskapet är att ”omvandla vapenkulturen inom hiphop till någonting positivt där varumärken och företag kan träffas och samarbeta”.
Konst och skräpmat
Pop-up för utomhuskonst är också på väg att genomföras i större skala av staden New York, som i vår satsar på projektet NY pop-ups och lovar att erbjuda hundratals gratis och pandemisäkra konst- och musikevents i ett försök att skaka liv i kulturen igen.
Många restauranger har stängt på grund av pandemin, vilket lämnat tomma lokaler tillgängliga för pop-up-restauranger med olika estetiska koncept. Värmlands ”Bord för en”-restaurang fick internationell uppmärksamhet när den öppnade i respons till coronarestriktioner våren 2020. Konceptet går ut på att du serverar dig mat själv från en linbana för att sedan äta ensam och avskilt på en värmländsk sommaräng.
Pop-up-kulturen under pandemin har dock haft en tendens att gynna nystartade appföretag och kändisar. Som Taylor Gang-rapparen Wiz Khalifa, som startat restaurangkedjan ”Hot box by wiz” i flera av USA:s storstäder. Konceptet riktar sig till konsumenter av marijuana och skräpmat, men i sann pandemianda är den friterade kycklingen endast tillgänglig per leverans från någon av app-buden.
Mardröm eller räddning?
”If it’s Taylor Gang or Die, I choose die.” skrev tidningen Vultures matkritiker Rebecca Alter efter att ha provsmakat Khalifas kycklingburgare. Hon menade att ”Hot box by Wiz” illustrerade hennes värsta farhågor om vad som skulle kunna ske om riktiga restauranger dog ut under pandemin.
Rebecca Alter ser alltså en matkulturell utveckling som drivs av viljan till varumärkesmaximering för restauranger snarare än önskan att kunna erbjuda kulinariska upplevelser som en mardröm för branschen.
Andra hoppas att det kan bli en räddning för de restauranger som tvingats stänga. Forbes magazine spådde nyligen de så kallade spökköken som 2021:s hetaste mattrend. Mariah Careys ”Mariah’s Cookies” och rapparen Tygas ”Tyga bites” av ”antibiotikafri” kyckling är bara ytterligare ett par exempel. Vi får se. Kanske hade Jack Torrance i ”The Shining” varit en mindre ”dull boy” med en app-levererad macka från realitykändisen DJ Pauly Ds virtuella restaurang Pauly D’s Italian Subs.