Galan har, undantaget det första året 2003 i Växjö, alltid hållits kring Göteborg. Man har huserat på Storan, Rondo, Lisebergshallen, Lorensbergsteatern och framförallt i Scandinavium.
– Det föll sig ganska väl med när arenan här var färdigbyggd. Jag minns att när jag gjorde min första intervju när jag fått jobbet här, så sa jag att det vore jättekul att få hit P3 Guld. Det kändes storleksmässigt som något som vore perfekt för Partille arena. Scandinavium är ju stort, och det kändes väl lite tomt när det var där. Så jag låg väl på Sveriges radio rätt ordentligt från den dagen jag fick jobbet, berättar Daniel Claeson, arena- och evenemangschef på Partille Arena.
Kom från ett jobb på P3
Till saken hör att Daniel Claeson kom direkt till Partille Arena från ett jobb som musikproducent på Musikhjälpen i just P3.
– Jo, de visste ju vem jag var, och att de visste att det byggdes en ny arena med ungefär 3 600 i kapacitet. Och det var vad de letade efter. Så det tajmade ganska bra alltihop.
Sedan dess har kärleken varit ömsesidig och Partille Arena har stått som värd för P3 Guld i samtliga av sina levnadsår.
– Från lite halvt kaos i början så har det satt sig mer och mer.
Ni har ganska mycket events i arenan. Vad betyder just P3 Guld?
– Jättemycket. Jag sa redan från början att får vi P3 Guld så får vi hela branschen på plats på en och samma kväll. Och att få det inom ett halvår efter öppning gjorde ju jättemycket. Det ger lite legitimitet till hela arenan. Sen både ger och kostar det. Det är ett jättestort projekt som är rätt kämpigt och slitigt under ett halvårs tid. Men det vi får igen är guld värt.
Ägs av kommunen
Partille arena ägs helt av Partille kommun, och ofta handlar sådana här evenemang om att man helt enkelt hyr ut lokalerna. Produktionsmässigt är det P3 som sköter det mesta, men Partille arena säljer biljetter, marknadsför och står för mycket logistik.
– Vi är väl mer involverade i P3 Guld än när till exempel Bryan Adams kommer hit. Då kommer de hit, sätter upp allting och sen drar de. Då är vi mer bara en lokal.
Hur ekonomiskt lukrativt är det här för arena och kommun?
– Just P3 Guld som projekt är det inte. Med utsålt så gör vi ett litet plusresultat. Men sedan är det ju allt rent marknadsföringsmässigt som är svårt att mäta i pengar. Men nämns vi 128 000 gånger en kväll i sociala medier istället för kanske 40, så är ju det värdefullt. Men i rena pengar så tjänar vi mer på andra saker.