Detta är premissen i Netflix franska science fiction-thriller ”Oxygen”, vars inledning verkligen lyckas i sin ambition i skapa sekundärpanik med huvudrollen Liz, spelad av Mélanie Laurent som mänsklig makrill i futuristisk plåtburk.
Spänningsfaktorerna är många och snyggt komponerade i form av tunga andetag, minnesflashar och ångestframkallade musik. Nivån av syre tickar alldeles för snabbt nedåt. Och samtidigt som kapselns väggar när som helst verkar kunna kasta ifrån sig elstötar eller robotarmar med sprutor försöker huvudpersonen desperat ta reda på vad gränssnittet MILO faktiskt kan hjälpa henne med. Om det nu ens är att lita på.
Var befinner sig Liz? Vem är hon? Och varför har hon stängts in i en kammare knappt större än hennes egen kropp? Att lösa dessa mysterier innan syret tar slut blir både publikens och huvukarraktärens uppgift. En nervkittlande högtryckskokare där manusförfattaren Christie LeBlanc och regissören Alexandre Aja bjuder på många tvister.
”Oxygen” är svår att recensera utan att spoila, men ju fler svar som rullas upp desto lägre sjunker tyvärr också filmens dramatiska kvaliteter. Genom åren har många science fiction-filmer lyckats göra både engagerande och intressant spänningsdrama kring kontroversiell teknik och de etiska frågor denna bär med sig.
Som poetiska ”Blade runner” (1982) med organiska robotar som brukas som slavar. Eller ”Wall-E” (2008), Pixarfilmen om den ensamma lilla roboten som lämnats ensam kvar på jorden trots att den genom åren utvecklat både medvetande och förmåga att känna känslor. Värd att nämnas är också fenomenala sydafrikanska ”District 9” (2009) som utforskar rasismen i en framtid där utomjordingar tillfångatagits och begränsas till samma bostadsområden som Johannesburgs svarta befolkning, för att sedan flyttas till ett koncentrationslägerliknande distrikt.
Vad och vem ska vi offra för människans överlevnad?
I ”Oxygen” lyckas skaparna aldrig borra särskilt engagerande i de existentiella och etiska frågor de tar sig an, även om man tidigt får empati för både huvudrollen och de vita labbråttor hon ser i sina hallucinationer. På sina håll blir också den minimalistiska settingen ett problem: När dialogen nästan uteslutande består av Liz och hennes kommandon till det medicinska gränssnittet MILO blir det stundvis enformigt och tekniktyngt.
Sammanfattningsvis blir ”Oxygen”, precis som den kryogenetiska kammaren, tyvärr mindre och mindre syrefattig ju längre tiden går. När pulsen sänkts efter den panikstressiga inledningen landar den så småningom i en välspelad science fiction-upplevelse som är spännande ända in i kaklet, men som verkligen hade tjänat att kapa ett par smetiga minnesbilder och unna sig ett mer öppet slut.
5 x streaming att se fram emot
The woman in the window
14 maj
Netflix
På grund av sin torgskräck tvingas psykologen Anna Fox vara isolerad i sitt hem. Från fönstret blir hon besatt av sina nya grannar och deras liv. En dag bevittnar hon ett våldsamt brott – men ingen tror henne. Amerikansk thriller med Amy Adams, Gary Oldman och Anthony Mackie.
I am all girls
14 maj
Netflix
Kriminalthriller där SAFTA-belönade (The South African Film and Television Awards) Hlubi Mboya och Erica Wessels spelar huvudrollerna. En enveten polis och en seriemördare bildar ett osannolikt band – i jakten att stoppa personerna bakom en global pedofilring.
Line of Duty, säsong 6
17 maj
SVT Play
Efter månader av förseningar landade den sjätte säsongen av ”Line of Duty” i mars på BBC. Nu släpps den efterlängtade sju avsnitten även på SVT Play. Denna säsong riktar enheten AC-12 sina misstankar mot den seniora kriminalkommissarie Joanne Davidson (Kelly Macdonald), eftersom det finns misstankar att hon kanske inte försöker sätta dit mördaren i ett olöst fall.
Thunder in my Heart
23 maj
Viaplay
Hon är kanske mest känd som artisten Amy Diamond, men nu har Amy Deasismont både vuxit upp och sadlat om till skådis (som guldbaggenominerades för sin roll i ”Min lilla syster” 2015) . Jag är väldigt nyfiken på dramakomedin ”Thunder in my Heart” som Deasismont både skapat, skrivit och spelar en av huvudrollerna i. Medverkar gör även svårt roliga Julia Lyskova Juhlin från podden ”Daddy Issues” och Alexander Abdallah, som just nu även är aktuell i Netflix ”Snabba cash”.
Cruella
28 maj
Disney+
Djurplågaren och pälsälskaren Cruella de Vil följs i sina ungdomsdagar där hon går från bedragerskan Estella till den hämndlystna modefantasten Cruella. Filmen utspelar sig i London på 70-talet. Förvänta er ingen ”Joker” (2019), men väl en färgsprakande visuell fest med underbara Emma Stone som underhållande ond huvudroll.