Jag kan inte hålla förbittringen borta. Varför fanns inte den här filmen när jag var tio år och byggde ihop käpphästar med hjälp av raggsockor, avsågade sopkvastar och garnrester? Eftersom jag var väl medveten om min leks låga status (”Öööh, tror du att den är riktig, eller?”), hade det varit rena sinnesexplosionen att få se tonåringarna Alisa, Elsa och Aisku med stolthet galoppera runt hemma, på stan och till och med inför en skrikande tävlingspublik med sina hästar.
VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
Men det är visst inte bara jag. Den finska filmen ”Hobbyhorse Revolution” – öppningsfilm på årets Umeå europeiska filmfestival – har svept fram som en succé världen över. Bara för någon vecka sedan vann den publikpriset på festivalen Cinekid i Amsterdam, världens största filmfestival för barn och ungdomar. I hemlandet Finland är filmen en formidabel publiksuccé och i Danmark, där den nyligen hade premiär, fick den toppbetyg av kritikerna. Vad är då grejen?
– Det är en ”coming of age”–film, alltså om att växa upp. I grund och botten handlar det om tjejerna, om deras vardagsproblem, om skolan, kompisarna – och att våga stå för den här hobbyn. De medverkande har fått utstå både näthat och mobbning, men tillsammans vågar de vara sig själva. Så det är väl en film om att hitta tryggheten under tonåren och om hur en hobby kan hjälpa till med det, säger Therese Högberg, producent på Umeåbaserade Bautafilm, som är delproducent till ”Hobbyhorse Revolution”.
10 000 utövare i Finland
Att tillverka käpphästar, rida och träna dem och delta i både hopp– och dressyrtävlingar är en växande sysselsättning. I Finland, som får ses som ursprungsland för sporten, lär det finnas runt 10 000 passionerade utövare. Det har också blivit en feministisk rörelse – unga kvinnor återerövrar något som anses som tjejigt, larvigt och lågstatus.
– Det var inte lätt att presentera projektet för finansiärerna, de nappade ju inte på en gång – de flesta började skratta. Det tog ett tag innan idén landade och folk förstod vad som var kontentan, säger Therese Högberg och fortsätter:
– Jag kan förstå att man har den reaktionen i början, men jag tror och hoppas att alla som ser filmen känner respekt, och att den bidrar till att vi blir öppnare. För när man ser filmen så förstår man sammanhanget och vad den här gemenskapen betyder för tjejernas uppväxt.
Filmen handlar inte bara om tjejer, den är dessutom gjord med enbart kvinnor bakom kameran. Men hur kommer det sig att Bautafilm är med och håller i tyglarna? Jo, det var så enkelt som att Therese Högberg mötte en av producenterna från det finska produktionsbolaget Tuffi på en utbildning för några år sedan. Det sade yrkesmässigt ”klick” – båda bolagen var småskaliga, de ville göra samma typ av filmer och drevs av samma värderingar. Regissören Selma Vilhunen (känd från ”Little Wing” och Oscarsnominerade ”Do I have to take care of everything?”) hade redan då börjat spåna på idén till hobbyhästfilmen och Therese Högberg blev eld och lågor.
– Det är kul att få till ett samarbete som ligger och puttrar i flera år. Vi har väldigt duktigt folk i Västerbotten, trots att vi inte är en ekonomiskt stark filmregion. Men det går ändå att få ut film på världsnivå – det har vi ju sett med andra produktioner, som ”Sameblod”, att det finns en sådan kraft här i länet.
Många hästar i salongen
”Hobbyhorse Revolution” premiärvisas i Sverige den 21 november under UEFF. Därefter går den upp på vanliga biografer den 24 november. Therese Högberg ser gärna en ”blandad” publik:
– När vi hade premiär i Finland så tog folk med sig sina käpphästar. Det var varannan människa, varannan häst i hela salongen! (Skratt) Så det hoppas jag på nu också. Det här är ju hobbyhorseentusiasternas egna film!
Hmm. Det blir nog till att leta efter Black Beauty i förrådskartongerna.