BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag ställer ut en levande planta som med hjälp av motorer rör sig. Plantan är ett levande ting som genom rörelsen också känns som att den har ett medvetande och att den kan tänka, säger Tobias Bradford.
Verket liknar det som han tidigare har ställt ut på Örebro konsthall, då han medverkade i slututställningen för elever på Örebro konstskola.
– Då fick verket torka ut och dö under utställningsperioden. Jag ville framhäva förgängligheten, hur allt ruttnar med tiden. Det var ett sätt att framhäva livet och dödsprocessen, säger han.
Ville göra barnböcker
När Tobias Bradford började på Örebro konstskola hade han tankar om att bli illustratör och göra barnböcker med skräcktema. Han har även arbetat med animationer och musik. Men under utbildningen fick han upp ögonen för andra konstformer.
– Jag blev intresserad av att använda motorer på mina konstverk. Jag har alltid gillat att leka och jag är intresserad av vilka relationer som personer kan ha till objekt. Och den rädsla som människor känner inför objekt som framstår som mänskliga tycker jag är intressant, säger han.
Arbetet har lett fram till många olika sorters rörliga skulpturer. Verket Lung är ett dragspel som ”andas” med hjälp av en maskin och i verket Transcactusism får en kaktus rulla fram på gatorna i centrala Örebro med hjälp av en robotdammsugare.
– Jag har redan blivit ”han som håller på med motorer” på utbildningen här i London, men jag har fler idéer. Just nu arbetar jag med levande insekter också, och jag gillar skuggteater, säger Tobias Bradford, som numera studerar konst på Goldsmiths, University of London.
Konst på ett lekfullt sätt
Att det blev just Tobias Bradfords konst som fick representera Örebro på Supermarket Art Fair handlar om att Konstföreningen Bunkern vill visa upp sig som gallerister på mässan. Och de har redan ställt ut Tobias Bradfords verk i galleri Lux som drivs av föreningen.
– Vi har valt att visa konstnären Tobias Bradford för att han gör konst på ett utforskande och lekfullt sätt som tilltalar alla åldrar, säger Johan Jedebert, ordförande i Konstföreningen Bunkern.
Och Andreas Ribbung, en av grundarna till Supermarket Art Fair, valde ut Bunkerns bidrag både på grund av innehållet i konsten och för att det har en koppling till en stad utanför storstäderna.
– Vi väljer konstnärsdrivna utställningsverksamheter i första hand, så det kriteriet är viktigt, och vi gör en bedömning av konsten. Vi eftersträvar också en geografisk spridning. Det är många sökande från grannländerna och våra största städer och allra flest från Stockholm, säger Andreas Ribbung, en av grundarna till Supermarket Art Fair.