Jessica Hallbäck gjorde sin första adbust – när man förändrar reklamen i det offentliga rummet – 2013. Greppet är enkelt. Hon plockar ner en reklamskylt på tunnelbanan, skriver något på baksidan, och sätter upp den igen med baksidan utåt. Hon fotar sedan den nya skylten och lägger upp på sitt instagramkonto, som snabbt har växt och nu har en följarskara på över 35 000 personer. Innan hon började med tunnelbaneaktionerna gjorde hon gatukonst. Arga djur med politiska budskap.
– Jag tänkte att människor kunde ha lättare att ta till sig lite jobbiga politiska budskap om de framfördes av ett gulligt djur. Anledningen till att jag har gjort konst på gatan och i tunnelbanan är för att jag vill att min konst ska mötas av andra människor än de som söker upp konstgallerier, berättar hon för ETC.
Hennes adbusts består ofta av feministisk kritik formulerad i korta och kärnfulla one-liners.
– När jag läste journalistik sa alltid lärarna att jag skrev så korta texter. Det har alltid varit min grej, att skriva kort. Jag har svårt att breda ut mig. Det har jag vänt till något positivt, att förklara saker på enkla sätt. För mig är det inte svårt, det är mitt naturliga sätt att förklara saker.
I den nya boken varvas bilderna på tunnelbanekonsten med serier med tydligt feministiska budskap.
– Tanken bakom är att göra saker väldigt enkla och begripliga. Att förklara feminism på ett superenkelt sätt som nästan blir komiskt för att det är så självklart.
Några av serierna tar avstamp i klassiska barnsagor, som snövit och askungen och blottlägger effektivt vad de här sagorna egentligen lär oss.
– Jag tänkte utifrån vilka beröringspunkter som finns mellan olika människor. De här klassiska sagorna har de flesta hört. Och de visar hur vi tidigt fostras i ett patriarkat.
En del av boken behandlar kvinnohistoria, som till exempel året 1834, när kvinnor fick tillåtelse att driva pastejbagerier.
– Allt vi har idag har inte bara blivit till, det har alltid funnits en kamp, säger Jessica Hallbäck.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.