BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Man kan absolut tala om en ökande vegetarisk trend. Jag tror det beror på flera faktorer. Folk har en ökad medvetenhet gällande djurhållning, miljö och hälsa, vad det är vi stoppar i våra magar, säger Claes Salomonsson som är presschef på Axfood, Nordens största dagligvaruhandelsföretag, som bland annat driver butikskedjorna Hemköp och Willys.
Enligt Axfoods statistik har försäljningen av så kallat ”vegokött” ökat med ungefär 40 procent om året de senaste två åren.
– Det har hänt väldigt mycket på väldigt kort tid. När jag började här för två år sedan fick jag knappt några frågor alls om vegetarisk mat, nu vill folk prata om det hela tiden. Det har verkligen smällt till, säger Claes Salomonsson.
Ökande utbud i butikerna
Även på Coop märks den vegetariska trenden tydligt.
– Om man ser på vegetarisk mat, bortsett från frukt och grönt, så är den största delen fryst mat. Där ökade vår försäljning med runt 10 procent mellan 2014 och 2015, vilket kan jämföras med den totala försäljningsökningen i dagligvarubranschen på 2,3 procent, säger Tobias Rydergren, pressansvarig på Coop Sverige.
Hos både Axfood och Coop ökar utbudet av det så kallade ”vegoköttet”, till exempel soja- eller quornbaserade alternativ som efterliknar köttbullar, korv, burgare och biffar.
Men även inom andra områden ökar försäljningen. Den kategori som växer allra mest nu är färskt vegetariskt, till exempel cashew- och sojabaserat pålägg, enligt Coop.
– Vi räknar med att runt 10 procent av våra kunder är antingen veganer eller vegetarianer. Det är en siffra som har fördubblats på bara några år.
Enligt Demoskops undersökning är 10 procent av svenskarna över 15 år vegetarianer. Av dessa är fyra procent veganer, det vill säga äter inga mejeriprodukter eller något alls som kommer ifrån djuren. I en undersökning som Sifo genomförde i oktober 2015 var dock siffrorna lägre, där endast 5 procent sade sig vara vegetarianer, 7 procent av kvinnorna och bara 2 procent av männen.
Det generella intresset för att äta mindre kött är enormt bland befolkningen. Den grupp som brukar kallas flexitarianer – vilket innebär att man äter helvegetariskt åtminstone en gång i veckan – ökar ständigt.
– Cirka 40 procent av våra kunder är flexitarianer, som säger sig äta mer vegetariskt än tidigare. Här är kvinnor i storstad överrepresenterade, säger Tobias Rydergren på Coop.
Ett stort trendbrott inträffade i våras när köttkonsumtionen gick ner.
– Enligt Jordbruksverkets senaste mätning noterades en minskning av köttätandet på knappt två procent under första kvartalet 2016 jämfört med samma period i fjol, säger Claes Salomonsson på Axfood och fortsätter:
– Jag tror att köttätandet har peakat nu. Vi har bara sett början på den vegetariska trenden ännu. Det kommer att öka ännu mer de närmaste åren, det är vi övertygade om.
Francesca Vilches är ansvarig för konsumentfrågor på föreningen Djurens Rätt. Hon delar uppfattningen att det är en positiv trend för vegetarisk mat.
– Det är fler som har börjat äta mer vegetariskt, men inte fler som är vegetarianer.
En sak som hon har märkt är att flera stora företag har börjat rikta sig mer till en rikta sig till en målgrupp som äter mer vegetariskt. Francesca Vilches rabblar upp en rad exempel:
– Hamburgerkedjan Max har en helt vegansk burgare och tre som går att välja veganska. Bensinmacken Circle K (tidigare Statoil) har veganska wraps. Pressbyrån har fyra veganska mål. Scandic hotels har breddat sitt veganska frukostutbud och har en vegansk sommarmeny. Gröna Lund storsatsar på vegansk kost. Dunkin Donuts och Starbucks har infört veganska alternativ, bland mycket annat. Sedan är det många musikfestivaler som är helt vegetariska och till stor del veganska, som Popaganda, Öland Roots och Way Out West. Det har hänt en hel del.
”Det är fantastiskt”
Hon menar att det ett tecken på att företag har insett att det är lönsamt att satsa på den stora målgruppen vegetarianer.
– Det är fantastiskt. Dels att det blir mer lättillgängligt att få tag på bra vegansk mat. Och dels att det är fler som väljer att äta det. Även om de inte äter vegetariskt varje måltid så minskar ju köttkonsumtionen. Jag hoppas och tror att det här inte bara är en trend utan en samhällsutveckling där vi lär oss hur vår konsumtion påverkar miljön och djuren och blir mer medvetna.