Och i ”Blackberry” får vi följa ännu ett socialt missanpassat geni som leder en stab av kodare och ingenjörer till världsherravälde, undergång och en förlust av moral på vägen. Inte olik ”Superpumped” om Ubers födelse eller ”The Playlist” om Spotify.
Orkar vi verkligen bry oss om fler nördar?
Svaret är ja.
”Blackberry” är nämligen den bästa filmen i genren sedan ”Steve Jobs”, men har en betydligt mindre pretentiös och cynisk ton. Gänget på företaget Research in motion har helt enkelt fler sympatiska underdog-kvaliteter. Åtminstone inledningsvis, med sina ”Wolfenstein”-tröjor och filmkvällar på kontoret med John Carpenters ”They live”.
Det introverta underbarnet Mike Lazaridis (Jay Baruchel) och hans kompis Doug Fregin (regissören Matt Johnson själv) har listat ut hur de kan trycka in email och internet i en telefon. Men de är på väg att bli uppätna och utkonkurrerade redan innan de ens fått ut en prototyp.
De pitchar idén till affärsmannen Jim Balsillie (Glenn Howerton från ”It’s always sunny in Philadelphia”) som ser potentialen och snabbt bufflar sig till en vd-position på företaget.
Balsillies hockeyhårda business-persona krockar med nördarnas övervuxna tonårings-vibe vilket leder till flera flabbvänliga scener som strösslas ut som små belöningar filmen igenom.
Den kanadensiske regissören Matt Johnsson har begränsat sina komiker-skådespelares utrymme för trams och låst in dem i dramatiska roller, vilket gör deras rolltolkningar mycket mer komiskt frustrerade.
”Blackberry” är ändå inte en non-stop skrattfest. Spänningen tätnar när företaget tar risker som kraschar telefonnätet, och snart börjar de dessutom misstänkas för skumma aktieaffärer. Friktionen ökar inom den redan ansträngda företagsledningen.
Det finns även en underton som skildrar hur den globaliserade kapitalismen korrumperar all innovation. Som när den integritets-starke Mike måste kompromissa och börja tillverka Blackberrys i Kina trots att det går emot alla hans ideal.
Matt Johnson slog igenom med lågbudget-skolskjutardramat ”The Dirties” och har behållit den gryniga halvdokumentär stilen i ”Blackberry”.
Det ger en stark närvaro i den nostalgiska tillbakablicken till sent 90-tal och tidigt 00-tal när ett litet teknikföretag från Waterloo i Kanada dominerade mobilmarknaden. ”Blackberry” är en tragikomisk pusselbit i historien som lett fram till dagens smartphone-epidemi.