BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Oskar Humlebo ser fram emot en Sverigeturné med nymixade ljud och en egentillverkad ljusrigg som han har byggt efter sina egna precisa önskemål.
Kallad ”omisskännlig romantiker” och ”en hel gosskör i fjäderboa” av recensenterna har Moto Boy nu valt ett lite hårdare, mer torrt elektroniskt sound. Men läppstiftet, läderjackan och integriteten i musiken blir kvar – de attribut som en gång vände en karriär och gjorde 00-talets musikscener tillgängliga.
”Nästan känts som något telepatiskt”
Tillsammans med österrikiska producenten Niko Stoessi har Oskar Humlebo skapat ett album som ”låter elektroniskt, men som är mer organiskt”.
– Det är inte så mycket synt, utan många av ljuden har vi spelat in och förstärkt eller dragit ut, till exempel har vi använt min röst på det sättet.
Det låter som att det tar tid att göra musik så?
– Det har faktiskt gått fortare än vanligt, men det beror till stor del på att Niko är en så otroligt skicklig producent.
Även Nina Persson från Cardigans, som Oskar Humlebo frekvent har turnerat med, gör ett inhopp på i en av låtarna.
– Men det hörs ju fortfarande att det är jag, soundet är inte helt annorlunda.
Du har ju haft flera samarbeten, bland annat med Cardigans och innan dess The Ark. Men det tog tid innan du började samarbeta kring ditt eget projekt.
– Ja. Både The Ark och Cardigans har ju varit samarbeten där jag har fått sjunga i stället för någon annan i bandet. Det har varit väldigt tydligt vad som ska göras. Här valde jag att släppa in någon och samarbeta från början.
Hur har du hittat dina olika samarbeten?
– Jag tror att det har märkts att jag har varit öppen, ibland har det nästan känts som något telepatiskt. Jag har tänkt att det skulle vara häftigt att göra något med en symfoniorkester och sedan ringer de! Så jag har gjort flera sådana konserter med mina låtar.
Att soundet för Moto Boy nu kommer att uppfattas som mer elektroniskt än den melankoliska pop han hittills har gjort sig känd för bekymrar honom inte alls.
– Jag brukar säga det här ofta – jag ser inte skillnad på musik. Samma drag som du ser i klassisk musik kan du hitta i elektronisk eller metal. Det är samma flöden i olika förklädnader.