BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men när den fria teatergruppen startade 2003 var det med mindre föreställningar för barn och när de nu är aktuella med en ny pjäs är målgruppen återigen barn från tre år. Och duon kände att de ville hitta nya utmaningar och uttryck, vilket har resulterat i ett samarbete med Elin Kristoffersson, som är Västernorrlands enda frilansande dansare. Hon har även samarbetat med Teater Soja i Sundsvallsbor 3.0 i höstas där hon stod för koreografin. Idén till Bråklådan kom till innan det samarbetet.
– Vi hade ett mycket kreativt möte med Elin, där växte pjäsen fram. Efter ett par timmars samtal hade vi grunden till pjäsen. Det var en kreativ process där det inte fanns något nej och där det bejakades att tänka fritt, berättar Sofia Andersson.
Från grundmanuset har pjäsen sedan vuxit fram under repetitionerna bland annat genom att olika danssteg och rörelser har provats.
– Vi ville undersöka hur vi kunde få ihop teater, musik och dans till en helhet, en berättelse som bygger både på ord och abstrakta rörelser, säger Jan Boholm.
Lek och rim
Bråklådan är ett drama. I berättelsens centrum står en stor fyrkantig låda och i föreställningen är det byråkraten Rut som med hjälp av arbetaren Ferdinand ska flytta lådan, men då tittar Titti ut och det blir som titeln antyder, bråk. Dialogen är korthuggen, och det leks och rimmas med orden.
Ny utmaning
För Elin Kristoffersson är det första gången hon är skådespelare.
– Det har varit en rolig utmaning där vi tillsammans har skissat på karaktärerna, spånat fram idéer och mixat dans och teater. Till skillnad från en ren dansföreställning blir alla rörelser mycket tydligare och skapar direkt associationer till handlingen, säger hon.
För skådespelarna i Teater Soja har dansen inneburit nya fysiska utmaningar.
– Det här är det mest fysiska vi har gjort och varje dag under repetitionerna har vi inlett med en dansklass, precis som man gör i dansvärlden, berättar Jan Boholm.
Ett växelspel
Pjäsen har också nyskriven musik, gjord av Eric Skarby, som bland annat har synts som kapellmästare i Julfrossan och som medverkade i Teater Västernorrlands musikalsaga Ingvar förra året.
– Jag har försökt att hitta olika teman även musikaliskt för de tre olika karaktärerna i pjäsen. När jag skrev musiken hade jag bara ett manus att utgå ifrån men sedan har jag delvis anpassat musiken efter orden och dansen och ibland har de fått anpassa sig till musiken. Det har varit ett växelspel, berättar han.