– Det där minns jag så väl från när jag var liten och hörde berättelsen. När hon tvingas säga hej då till solen, det var skrämmande, säger Isabelle Moreau, regissör.
VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
Familjeföreställning för alla
Nu år 2017 har berättelsen fått nytt liv på Örebro Länsteater. Publiken kommer att mötas av en musikal i stort format med åtta skådespelare och fem musiker.
– Jag skulle vilja beskriva den som en superbjussig musikal. ”Tummelisa” är en stor satsning för den här målgruppen, säger Isabelle Moreau.
Det är en familjeföreställning där barn från sju år är välkomna, men det är inte bara barn som kommer att njuta av föreställningen.
– Det här är något att se för alla åldrar. Det finns ingredienser som tilltalar både barn och vuxna och berättelsen är skrämmande aktuell.
Tim Burton har inspirerat
”Tummelisa” handlar alltså om den lilla flickan som i ursprungsberättelsen utsätts för massa olika saker, bland annat tvångsgifte.
– Att som ung flicka bli bortgift med en mycket äldre gubbe är något som sker än i dag i vissa delar av världen.
Men musikalen är en uppdaterad version av klassikern och historien har bearbetats för att passa in i nutiden. Isabelle Moreau visste tidigt att hon ville berätta en historia om barns integritet, i synnerhet flickors.
– I originalet är Tummelisa ett objekt väldigt länge, men för mig var det viktigt att hon på egen hand kan säga nej och inte behöver en kille som gör det åt henne.
Men även om det bakomliggande budskapet är tydligt är sagan full av både skratt och skräck. I den mörka skogen möter Tummelisa många konstiga figurer.
– Det kommer att vara mycket humor, men samtidigt är det en skruvad värld som kan vara lite otäck. Jag har haft mycket tankar på Tim Burtons tolkning av ”Alice i Underlandet”.
Både opera och jazzigt
Musiken beskriver hon som klassisk, men samtidigt barock. Upplägget med regelrätta sånger och känslor som förstärks med hjälp av sång kommer att kännas igen.
– Det som är så fint är att musiken är specialskriven för dem som medverkar. Det betyder att mullvaden sjunger opera och den busiga svalan är jazzig.
Isabelle Moreaus dröm har från start varit att få en blandad publik och drivkraften är att både barn och vuxna ska komma till teatern för att se ”Tummelisa”.
– Vi har så få samlingspunkter i dag i samhället och det här blir som ett motgift, här kan man göra saker tillsammans över åldersgränserna. Att vuxna dessutom får uppleva H.C. Andersen på ett nytt sätt känns spännande.
Liveorkester i diket
Vad Isabelle Moreau kan komma ihåg har aldrig något liknande gjorts tidigare på teatern i Örebro. Det är nytt med liveorkester i orkesterdiket och med specialskriven musik utifrån de som medverkar.
– Det är det som är så häftigt. Om vår uppsättning skulle leva vidare senare så måste man rollbesätta utifrån de röster som vi har med här. Vi har ju handplockat de medverkande utifrån deras röster och förmågor.
Hon tror att det här kommer att bli en ny upplevelse för många. Karaktärernas drivkrafter finns kvar från originalsagan och är själva grundbulten, men sedan är mycket som sagt uppdaterat till nutid.
– Det här en skrämmande aktuell berättelse om en duktig liten flicka. Det blir världspremiär här i Örebro, sedan får vi se vad som händer, om den lever vidare. Drömmen vore så klart att Kina vill ha den, de älskar H.C. Andersen.