– Det var när lagen mot gatumusik kom. Vi var alla ute och protesterade mot den lagen och möttes på det sättet, berättar Kristoffer Alehed, trombon och stepp.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Både musikaliskt och stilmässigt var det något med den gamla swingjazzen som lockade.
– Men vi har nästan som en dubbel personlighet. Dels har vi stilen och soundet från New Orleans på 20- och 30-talet men dels har vi samtidigt alla våra egna erfarenheter av i dag, säger Julia Stokes, sångare och låtskrivare.
Instrumenten är gamla, men låtarna, och framför allt texterna, är nya. Julia, som skriver dem, säger att de inte är aggressiva, som de kanske vore om punkliknelsen hade gått ännu längre, men ändå skarpa.
– De handlar om jämställdhet, allas lika värde och att vi måste sluta dela in människor i ”vi” och ”dom”. Men alla låtar är inte tydligt politiska, det finns en mer betraktande aspekt också, säger Julia.
En del medier har lockats att dra på vinkeln ”våg av politisk swingjazz från Göteborg”, vilket leder till en del roade miner i bandet. Det handlar nämligen om dem själva och kollegorna i bandet Cats & Dinosaurs.
– Det behövs inte så mycket mer än två band för att skapa en våg, säger Johan Bengtsson, kontrabas, som råkar vara medlem i bägge.
De olika musikaliska bakgrunderna i bandet kommer från alla möjliga håll. Här samsas modern jazz med rock och hardcore. Men att sammansmälta musikstilar är precis som sig bör inom swingjazzen.
– Den startade som ett samspel mellan all möjlig musik som fanns i New Orleans då. Jag själv har spelat hardcore tidigare. Men det är samma känsla i swingjazzen som i punk och hardcore. Samma energi, säger Kristoffer.
– Det är liksom skitigt, och med mycket glädje, fortsätter Julia.
Eget material
Nyligen släppte de sin platta ”Operation Vision”. Det är den tredje sammanlagt, men den första på skivbolag. På den har de frångått de traditionella låtarna och fokuserat på det egna materialet.
– Vi har spelat mer och mer eget de senaste åren och hade en vilja att släppa dem på skiva, säger Julia.
En traditionell cover finns dock med. ”Strange fruit”, som skrevs 1936 av Abel Meeropol. Den har ett starkt antirasistiskt budskap, där den ”underliga frukten” syftar på kropparna av lynchade svarta människor som hängde från träden i den amerikanska södern. Låten har tidigare spelats in av bland andra Billie Holiday, Pete Seeger, Diana Ross och Nina Simone.
– Det är en väldigt stark låt om lynchningar i södern. Det antirasistiska budskapet känns viktigt och aktuellt för oss, säger Julia.
De egna låtarna har gjort att Swing Tarturo har börjat nosa lite mer på popgenren. Eller åtminstone tittat mer på rock- och popscenerna.
– Vår ambition är att spela lite mer på vanliga scener förutom jazzställen. Det är oväntat, men det brukar gå hem så jäkla bra, säger Julia.
– Vi har verkligen en ganska bred lyssnarskara med många olika grupper och åldrar. Det skapar en väldigt bra stämning i publiken, säger Johan.
Nu, precis kring skivsläppet, är bandet ute och spelar ganska flitigt. I sommar blir det en del festivaler och närmsta chansen att haffa dem i Göteborg blir i stora tältet under Kulturkalaset. Parallellt kör de även en barnshow som är mer som en föreställning för de minsta jazzkatterna.
– Det är dans, fest och sång. Och naturligtvis med ett solidariskt budskap, säger Kristoffer.