BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Kommentarerna är hämtade från senaste inlägget på tv-serien Skams hemsida. Tusentals engagerade berättar där om hur de går in på Skam-sidan om och om och om igen i väntan på nya klipp. De skolkar från skolan, ligger vakna på nätterna, struntar i prov, smyger upp mobilerna i klassrummet. Just idag måste de ju veta hur det går för Isak, som kanske äntligen fått ihop det med den han är så förälskad i... men kommer hans mamma förstöra allting?!
Det är framför allt ungdomar som kommenterar. De som jobbar med att försöka fånga in den notoriskt svåra målgruppen "tonåringar" till att se just deras program eller köpa deras produkter vallfärdar till norska public service, NRK, för att få reda på hur de i all sin dar lyckades skapa en sådan supersuccé som Skam.
Skam är en dramaserie som följer ett gäng ungdomar i första ring på Hartvig Nissen, en gymnasieskola i Oslo. I första säsongen, som visades i hemlandet för ett år sedan, är Eva huvudperson. I andra säsongen, som gick i våras, är det Noora, och i tredje, som visas nu, är det Isak handlingen kretsar kring. De ämnen som tas upp är de vanliga: kärlek, vänskap, fest, sex och ångest. Men på ett nytt sätt – utan pekpinnar och med icke-stereotypa karaktärer.
Anna-Karin Linder, tv-skribent, är visserligen vuxen men är också Skam-frälst.
– Det är väldigt äkta berättat. Det känns realistiskt, samtidigt som det är dramatiskt. Berättartonen är både allvarlig och respektfull, samtidigt som det är jävligt roligt, säger hon.
Stor succé i Danmark
Första avsnittet är det mest sedda på NRK:s playkanal någonsin, men tv-serien har också gjort succé i Danmark – 25 procent av NRK:s trafik till Skam är dansk.
Och nu kommer Skam till SVT. Första säsongen släpps i sin helhet första december, och andra säsongen kommer följa strax därpå. SVT är medproducenter till Skam, och att den kommer först nu beror på praktiska orsaker: leveranstiden och textningen.
Varför vill ni visa Skam för svenska ungdomar?
– Den är i ögonhöjd med publiken, tar dem på allvar och utgår från ett behov hos tonåringar i Norge. Serien bygger dessutom på en nordisk kontext. Mycket av det som unga ser idag kommer från andra delar av världen och det finns ett behov idag av att få sin samtid skildrad, säger Maria Karlsson Thörnqvist, projektledare på SVT Ung.
Skam är en del av i SVT:s nya satsning för unga, portalen Projekt Z. Namnet är en blinkning till uttrycket "generation Z".
– Projekt Z startade som ett researchprojekt kring unga. Många unga sitter idag ensamma och klurar på tunga och svåra frågor om identitet, livet och relationer. Att dela med sig av att andra sitter med precis samma tankar, att man i själva verket inte är så ensam som man tror, har blivit en av Projekt Z:s viktigaste uppgifter.
Intervjuer med ungdomar
Det är just den noggranna researchen, som utgår från vad ungdomar själva tänker på, som även ligger bakom Skam. Seriens skapare, Julie Andem, gjorde hundratals timmar med djupintervjuer med norska ungdomar, där hon använde en forskningsmetod från Stanford-universitetet som heter NABC-metoden (needs–approach–benefit–competition). "Prestationsångest" var en röd tråd i berättelserna hon fick höra.
Även för vuxna
Men även om serien gått hem totalt i målgruppen verkar vuxna älska den lika mycket.
– Jag tror det slår an en nostalgisk och i mitt fall samtidigt lättad ton hos oss. Trots att detta är 2016-tonåringar så finns det väldigt starka kopplingar till all sorts tonårsliv, oavsett om man var ung 1987, 1996 eller 2016. säger Anna-Karin Linder.
I Norge valde man att marknadsföra Skam genom att inte marknadsföra den alls.
– Man hade inga trailers, inga posters, ingen stor marknadsföringskampanj. Man har spridit den mouth by mouth i den unga målgruppen och låtit dem berätta för varandra om serien. Antagandet är att unga ogärna ser på det som deras föräldrar rekommenderar dem att se, säger Maria Karlsson Thörnqvist på SVT.
Stor skara fans
Skams hängivna fans driver nu själva en kampanj för att få resten av världen att upptäcka tv-serien. De tipsmejlar amerikanska och engelska journalister, twittrar till kändisar, gör egna undertexter på engelska och klipper ihop musikvideos till Youtube. I kommentars-fälten hittar man numera hängivna tittare från Korea, Brasilien, Spanien...
"Skam förstör min nattsömn/mina betyg, får mig att vilja bli förälskad, ger mig nervösa sammanbrott, och får mig att vilja flytta till Norge", som ett fan skriver på engelska på Twitter.
Nu får vi se om samma Skam-feber drabbar Sverige.
Fotnot: Alla avsnitt av serien Skams första säsong publiceras i SVT Play idag torsdag den 1 december.