Debatten tog fart på allvar när musikerna Neil Young och Joni Mitchell nyligen gick ut med ett ultimatum: om inte Spotify agerade hårdare mot Joe Rogan skulle artisterna ta bort all sin musik från plattformen. Bolaget valde sida. Musiken är på väg bort och Joe Rogan är kvar.
Flera artister har följt Neil Young och Joni Mitchell. Grammisbelönade soulartisten India Arie och musikern Nils Lofgren från Bruce Springsteens band E Street Band har meddelat att de lämnar Spotify. Författaren och universitetslektorn Roxane Gay skriver i New York Times att hon väljer att plocka bort sin podcast från plattformen, att hon tar ställning och att Spotify ”inte existerar i ett vakuum”.
Podcast värd miljoner
Det var i maj 2020 som Spotify tecknade ett exklusivt avtal med komikern och sportkommentatorn Joe Rogan. Avtalet är värt nästan en miljard svenska kronor och ger Spotify exklusiv rätt till The Joe Rogan Experience, världens mest populära podcast med miljontals lyssningar varje månad.
Joe Rogan har kritiserats för sitt val av gäster, med flera högerextrema och kontroversiella profiler som gäster och återkommande inslag. Men podcasten har en unikt stor spridning och även etablerade personer som amerikanska vänstersenatorn Bernie Sanders, komikern Dave Chapelle, Tesla-miljardären Elon Musk och Edward Snowden har varit gäster.
Spotify har sedan tidigare tagit bort 42 avsnitt av podden, som bland annat diskuterat pedofili eller innehållit rasism, sexism och transfobi. Inget avsnitt som Joe Rogan har gjort om pandemin eller vaccin har dock tagits bort.
I förra veckan kom Spotifys första officiella svar på kritiken. vd Daniel Ek publicerade ett blogginlägg med en ursäkt och förklarade att man ska vidta fler åtgärder för att ”tillhandahålla balans och tillgång till allmänt accepterad information från de medicinska och vetenskapliga samfunden som vägleder oss genom dessa unika tider”. Nu ska alla podcastavsnitt om vaccin eller pandemin på Spotify märkas med länkar och information som leder lyssnare vidare till en informationshub, en åtgärd som liknar det som Facebook och Google tidigare har infört för sina respektive plattformar.
Joe Rogan säger i ett klipp på Instagram att han välkomnar Spotifys åtgärder och säger att han gärna vill ha fler gäster som är ”experter med olika åsikter”. Klippet avslutas med att Rogan lovar att försöka ”balansera mer kontroversiella åsikter med andra perspektiv”.
Märkning av desinformation
I ett mail till Dagens ETC skriver Spotify att märkning och flaggning av avsnitt ”har börjat rullas ut och kommer att implementeras löpande på fler marknader och språk”. Spotify säger att den här ”åtgärden för att bekämpa desinformation” är ”den första av sin typ som införs av en större podcastplattform”.
I Sverige har en liknande debatt blommat upp om Alexander Pärleros populära podcast Framgångspodden. Programmet distribueras av företaget Acast och i det senaste avsnittet med titeln ”Den censurerade pandemin” medverkar föreläsaren Katarina Gospic. Både Gospic och Alexander Pärleros för fram svepande vaccinkritik och konspirationsteorier om covid-19 och pandemin. Pärleros skriver på Instagram att han känner att det är hans plikt ”att ta dialogen andra inte vågar”. Han tror att ”Sveriges politiker” undanhåller information och att läkemedelsbolag som Pfizer ”fifflar och mörkar ... för att tjäna pengar”.
Jacob Gudiol folkbildar i sociala medier om träning, hälsa och vetenskap och driver plattformen OmCorona. I ett blogginlägg går han igenom Gospics och Pärleros uttalanden, som han menar är farliga och oansvariga.
– När jättestora konton aktivt sprider samma desinformation och innehåll om och om igen kan vi inte bara ge dom en jättestor propagandaplattform. Folk blir ju inte berikade i sina tankar när de får höra saker som är helt fel. Det är nyttigt att höra fler åsikter men de du hör och frågar ska vara insatta, duktiga och ge sina bästa svar.
Framgångspodden har miljontals lyssningar och är en av Acasts mest populära poddar. Hur kan man bemöta felaktig information som får så stor spridning?
– Fajten är inte hopplös, även om det kan kännas så ibland. Vanligt folk ändrar åsikt hela tiden, så det är alltid värt att bemöta trams och konspirationer som får spridning.
Alexander Pärleros säger att han ”rör runt i grytan”. Vad tycker du om det?
– Det gör han ju, men det bidrar ju inte till någonting. Det är en sak om man har något att säga. Man kan inte debattera allting, det går inte att gå hur långt som helst.
Acast som distribuerar podden tycker inte att avsnittet bryter mot deras innehållsregler. I ett skriftligt meddelande till Dagens ETC skriver Acast:
”Vi förstår varför det här avsnittet av Framgångspodden orsakar en hetsig debatt samtidigt som vi tror att det är just det som är syftet – som Alexander Pärleros själv har påpekat. Acast tar ingen aktiv beslutsfattande roll när det gäller vilket innehåll som varje enskild kreatör väljer att publicera via vår plattform eftersom det är ett beslut som helt och hållet ligger hos kreatören själv.”
”Det händer att Acast beslutar att ta bort innehåll som publiceras via vår plattform. Detta är dock en bedömning som görs från fall till fall och i detta specifika fall ser vi i nuläget ingen grund till att ta bort innehållet.”
Dagens ETC har sökt Alexander Pärleros.