– Det är en utmaning att spela den här pjäsen, jag har aldrig sett en kvinna använda sin egen sexuella njutning enbart för att skada och kränka en man på en teaterscen.
När boken kom för nära 40 år sedan väckte den starka känslor. Författaren Märta Tikkanen har berättat att hon blev attackerad av en förgrymmad kvinna som daskade till henne och utropade: ”Fy så hemska böcker ni skriver!”. Trots den förargade uppståndelsen blev boken snabbt en klassiker. Men att en kvinna skulle våldta en man är fortfarande mycket kontroversiellt och provocerande.
– Det är mycket ovanligt att en kvinna utnyttjar en man sexuellt och när det sker handlar det oftast om en man som står under henne i hierarkin, medan män med hjälp av våld kan utnyttja vem som helst.
Bestämmer sig för hämnd
Märta Tikkanens bok har tidigare filmatiserats av författaren och regissören Jörn Donner. Handlingen är i korthet att en kvinna våldtas av en man, men polisanmäler honom inte utan bestämmer sig för att hämnas på honom i stället. Hämnden består i att hon ska våldta honom.
– I sin film visar aldrig Jörn Donner hur hennes utförda våldtäkt gick till, bara när hon blir våldtagen. Jag vill visa helheten och är väldigt spänd på hur publiken kommer att reagera. Kommer den att stå på hennes sida, även när hon blir en förövare?
– Själv är jag splittrad, jag tror inte på hämnd i det verkliga livet, men i konsten kan vi använda den, speciellt i ett fall som detta; kvinnor är så invanda vid att vara offer att de har svårt att ta till sig motsatsen.
Lo Kauppi har i sin bearbetning flyttat handlingen till idag. När huvudpersonen Tova, en 50-årig bibliotekarie, blir våldtagen undrar hon om det är någon mening att polisanmäla mannen. Hon kommer fram till att det i själva verket finns en stor risk att hon själv skulle råka illa ut och bestämmer sig i stället för att slå tillbaka.
– Om en kvinna anmäler en våldtäkt så är chansen att hon får rätt i domstolen inte stor. I stället blir hon dömd, bland annat genom alla som säger till henne att hon ska tänka på våldtäktsmannen familj; vill hon verkligen förstöra hans och deras liv?
Hon fortsätter:
– När Tova bestämmer sig för att hon ska våldta sin våldtäktsman vet hon inte om hon verkligen kan, men hon är fast besluten och lyckas. Förödmjukelsen blir ännu större av att han inte kan förhindra att han får stånd, trots att han är djupt kränkt, så hon ”lyckas” till viss del med sin hämnd, mer vill jag inte avslöja.
”Det handlar om makt”
Men även om hon våldtar honom blir hon inte dömd eller ens gripen. Hennes offer vill inte anmäla henne, för honom är det ännu värre att erkänna att han blivit våldtagen av en kvinna. Enligt Lo Kauppi är detta helt logiskt eftersom hon menar att det patriarkatet fruktar mest är den kvinnliga sexualiteten, man försöker kontrollera kvinnan genom att kontrollera hennes sexualitet och göra henne till offer.
– Det handlar om makt och det sker på många olika sätt. Det kan vara allt från att använda könsstympning till att på olika sätt trycka ned och kränka kvinnan. Se bara på hur våldtäkter används som vapen i krig. Det är svårt att tro att soldaterna är så kåta att de måste få utlopp för sin sexlusta. Snarare handlar det om att utnyttja kvinnan och därigenom också att förnedra fiendens manlighet genom att våldta hans kvinnor.
Lo Kauppi är otroligt trött på att se kvinnor bli våldtagna på både teaterscenen och på film:
– Det som är intressant är när mannen ska bli våldtagen. Det har vi inte sett förut. Hämnd genom att en kvinna misshandlar, till och med kör upp saker i anus eller mördar män, det har hänt, men inte att mannen fullt ut blir våldtagen av en kvinna. Det är svårt för våra hjärnor att omfatta. Tyvärr måste jag nog ha med även våldtäkten av henne först, men det ska bli så fult det bara kan bli så ingen kan missta det för våldspornografi och är bara till för att ladda inför det som komma skall.
Lo Kauppi har funderat väldigt mycket på hur våldtäkterna ska hanteras på scenen.
– Det är en mycket utlämnande roll för skådespelarna. Tack och lov har jag lyckats få Elisabet Carlsson och Sven Ahlström i huvudrollerna och de gör ett fantastiskt jobb. Från början hade jag ställt in mig på att behöva spela själv.
Mer mottagliga efter metoo
Lo var själva djupt involverad i ”Tystnad Tagning”, som var metoo-uppropet för film- och teaterarbetare.
– Jag skrev pjäsen ”Vita män våldtar” ett år före #metoo och har i många projekt fördjupat mig i ämnet innan dess, i både radio och på scenen. Nu arbetar jag med det här och det känns skönt att det går stegvis framåt. Jag tror att vi är mer mottagliga för att se ”Män kan inte våldtas” idag än vad vi var för bara ett år sedan.
Men Lo Kauppi ser samtidigt den tid vi lever i som politiskt svår. Större ekonomiska klyftor och brister i kunskap leder oundvikligt till mer våld, menar hon. Och där måste kulturen kunna vara en motkraft:
– Demokratin är hotad idag och det är på allvar. Sverigedemokraterna har med hjälp av Facebook och fake news fått bestämma hur frågorna ska ställas. Nu måste vi alla ta ställning och göra något. Vi ska inte tro att Sverige är skyddat, se bara på vad som hänt i Ungern, Polen och Ryssland.
– SD har först hotat, men om vi ger dem utrymmet kommer det att bli handling också. För oss inom kulturområdet gäller det att agera innan de brunblå stänger ner all kultur som är obekväm för dem och som kan öka förståelsen mellan människor.