Denna text skrivs i skenet av lampan Grasshopper av Greta Grossman, en designklassiker jag köpte min allra olyckligaste höst. På överkroppen bär jag en tröja i alpackaull från ett danskt märke som beskrivs som ”unik och igenkännbar skandinavisk design”.
Tragiskt nog är jag nästan exakt klädd som huvudpersonen Sofie i Lisa Langseths dramaserie ”Kärlek & Anarki” som nyligen fick premiär på Netflix. En serie som redan kallats ”decenniets bästa feelgoodserie” men som i botten handlar om att vara totalt jävla grundlurad.
Effektiviseringskonsulten Sofie lever ett fläckfritt liv i innerstan i en underskön och perfekt stylad lägenhet med sin framgångsrike reklamfilmare till man och två välartade barn. Men under ytan bubblar frustrationen så våldsamt att hon flera gånger om dagen måste aggro-onanera till porrklipp på mobilen för lätta på trycket.
Kulturkrocken blir en komisk fullträff när Sofie anlitas till ett bokförlag för att pressa bolaget till digitalisering och profit. Här möter hon bland annat den konflikträdde förlagschefen vars identitet bygger på att han är ”arbetargrabb”, den älskvärt nerviga receptionisten, samt en ung pk-förläggare som svettas med att byta ut pronomenet ”man” mot ”en” – för att inte använda förtryckarnas språk.
Den riktiga urladdningen uppstår i Sofies möte med den 15 år yngre it-teknikern Max. När han kommer på henne med att onanera framför skrivbordet på jobbet börjar ett högriskspel med erotiska undertoner där de båda utmanar varandra i att bryta mot sociala koder.
Den anarkistiska leken blir en adrenalinspruta i Sofies syrefattiga liv. Med ny blick ser hon på både make, yrkesrollen och sin övervintrade kommunistpappa. Vad var det nu som var viktigt? Att kunna hyra in en cool DJ på dotterns 12-årskalas eller att få vara en hel människa?
Med lekens kraft spränger sig Sofie i ”Kärlek & Anarki” ur sin förstelnade armé och hittar livsluft bortom de friserade fasaderna.
Även i SVT:s dramaserie ”Amningrummet” kan publiken titta in i den borgerliga medelklassens rämnande dockhus. Här träffas en grupp förlossningsdeprimerade mammor i amningsrummet på NK där de möts i förtvivlan över att livet inte känns som det borde. Den danske hunkmaken lagar ju nyttiga grönkålschips, så varför känns det bara som att de luktar bajs?
I de designklädda kvinnornas tomma blickar ryms samma tes som i ”Kärlek & Anarki”: Att utifrån sett ”ha allt” är långtifrån en garant för det som på riktigt är värt nåt. Exempelvis att kunna känna glädje inför sitt urgulliga barn.
Formeln ”rika kvinnor i kris” har också rönt framgångar internationellt i HBO-serien ”Big little lies”. I thrillerns centrum står ett mord, men lockelsen i dramat är helt klart att se hur de diskret välsminkade väninnornas fasader bytas mot rinnande mascara och upplösningstillstånd. De har strandvillor, barnflickor, städhjälp och vulgärt välavlönade män. Men när ytan krackelerar avslöjas allt ifrån otroheter till våld i nära relationer.
Det visar sig snart att inte ens den undersköna yogaläraren har sina chakran i balans. Med det kollektiva nervsammanbrottet som vändpunkt växer vänskaper som är mindre botoxförlamade än mammamaffians ansikten. Något som bottnar i en efterlängtad blottad mänsklighet.
Att krisa. Att hitta alternativa vägar. Att se livet formas i relationerna istället för i jakten på status och materiella skitdrömmar.
Det är faktiskt både inspirerande och rörande att se.
3 x läsning om välbärgade kvinnor i kris
Essän ”Alltid optimera” i boken ”Falsk spegel”
Jia Tolentino
Bli bättre, bli snyggare. Varför går smarta och ambitiösa kvinnor på det här? En text om hur idealkvinnan ständigt optimerar sig och minutiöst förbättrar sin image. Från 50-talets hemmatränande husfruar till den omåttligt inflytelserika Kardashianklanen och deras kirurgiskt modifierade kroppar. Vilken form av olydnad är möjlig innanför idealkvinnans snäva ramar? frågar sig Jia Tolentino och spårar möjliga vägar ut.
Madame Bovary
Gustave Flaubert
1800-talsklassiker om den vackra doktorsfrun Emma Bovary som flyr sitt innehållsfattiga liv genom sexuella affärer och romantiska fantasier hämtade från kärleksromaner. Men krisen leder inte till lycka. Emmas dubbelliv och lögnhärva får ett sorgligt slut.
”Ett år av avkoppling och vila”
Ottessa Mo
Svinrik svinsnygg ung kvinna med kronisk livsleda låser in sig i sin lägenhet för att sova bort ett år. Till hjälp har hon bland annat en läkare som inte har några hämningar vad gäller att skriva ut starka sömnmedel. En underhållande skildring med svart humor och sylvassa samtidsskildringar.