Nu hävs restriktionerna – idag släpps kulturen fri igen!
Nu öppnar teatersalonger och konsertlokaler igen.
Bild: Paul Wennerholm/TT, Björn Larsson Rosvall/TT
Dagens ETC
Idag, onsdagen den 9 februari, hävs restriktionerna för publika evenemang och den hårt prövade kulturen kan öppna upp som förut. Dagens ETC frågade folk från scener runt om i landet hur det har varit och vad de vill satsa på nu.
Sophia Artin
Konstnärlig ledare för Teater Galeasen i Stockholm
Har ni lärt er något som är bra?
– Det bästa vi på Galeasen tar med oss från pandemiåren är den närhet och arbetsglädje som uppstått i gruppen konstnärer som arbetade på teatern de här åren. Vi ställde in vår produktion Irakisk Kristus två dagar efter premiär. I det tomrum som uppstod skapade ensemblen och teamet tillsammans föreställningen #ärdetkrigän som blev som en sorts syskonpjäs till Irakisk Kristus. Den kämparandan, flexibiliteten och arbetsglädjen som ensemble och team uppvisade tar vi med oss i arbetet på Galeasen framöver.
Vad känns extra viktigt att satsa på framöver?
– Seriös och bra scenkonst för en publik som är svältfödd på kultur. Den laddade känslan i rummet, den gemensamma andningen, den koncentrerade, mättade tystanden kommer man aldrig att kunna åstadkomma med filmad teater, hur välgjord den än är.
Mattias Andersson
Konstnärlig ledare för Dramaten i Stockholm
Vilka långsiktiga konsekvenser har den här tiden fått för er?
– Det som oroar mig mest är att vi inte ska få tillbaka vår publik. Vi blev tvungna att ställa in så fruktansvärt mycket i januari och det är långt ifrån säkert att den publiken kommer tillbaka. Jag vågar verkligen inte hoppas på en bra beläggning i vår.
Har ni lärt er något som är bra?
– Det har mest varit dränerande. Men möjligen på det existentiella planet, att man blivit påmind om att vi inte är en odödlig art på jordens yta. Och så har vi börjat förstå hur priviligierade vi är som får hålla på med teater.
Frida Röhl
Konstnärlig ledare på Folkteatern i Göteborg
Har ni lärt er något som är bra?
– Eftersom vi varit väldigt aktiva under den här perioden och gjort väldigt många ”coronaanpassade” projekt så har teatern tvingats ut på nya marker. Vi har gjort exklusiva produktioner för väldigt liten publik, vi har utvecklat vår digitala scen, vi har lärt oss tänka på nya sätt och skapa andra konstnärliga processer än de gängse på en institutionsteater. Våra produktioner har skapat en stor kreativitet och gjorts med en modig generositet som jag verkligen hoppas att vi kan ta med oss.
Och konkret – vad kommer att hända hos er nu som inte kunde hänt om restriktionerna inte hävts?
– Vår stora produktion ”Moderna Tider”, kommer att kunna spelas för större publik. Våra gästspel och konserter kommer att kunna genomföras. Jag tänker också våga blicka framåt och tro på att vi kommer kunna genomföra alla de fina produktioner som ligger framför oss de kommande åren.
Daniel Levin
Vd för Pustervik, Göteborg
Vilka långsiktiga konsekvenser har den här tiden fått för er?
– Vi har fått se hur viktiga vi är för många människor. Vi har fått ett väldigt positivt stöd. Men det har tagit väldigt hårt på alla oss som jobbar på Pustervik. Sista vändan med restriktioner nu dödade hela första kvartalet för oss. Ekonomiskt har det varit ganska hårt. Vi har gjort allt, sökt alla bidrag och så, men även fått ta in bidrag från ägarna.
Har ni lärt er något som är bra?
– Jag vet inte riktigt. Vi är ett litet gäng som jobbar väldigt tight och vi har haft det olika jobbigt i olika tider. Men lite gott för moralen har det kanske gjort.
Dan Turdén
Operachef för Norrlandsoperan i Umeå
Har ni lärt er något som är bra?
– Den kreativitet som konsten alltid påstår sig vila på har verkligen blivit utmanad i grunden vilket aldrig är fel. Ett sorts stresstest för hur långt man faktiskt kan tänka nytt och pröva nya arbetsmetoder. Vidare tror jag alla har slutat gissa om framtiden - hoppas kan man såklart – men viljan att lita på gissningar om framtiden tror jag är mycket låg.
Vad känns extra viktigt att satsa på framöver?
– Att vinna tillbaka publiken och få de att återvända till den levande scenkonsten. Att uppleva den typen av kultur på en skärm är jag helt övertygad om aldrig kommer att kunna ersätta det essentiella möte som sker när konstnärer och publik delar tid och rum med varandra. Men vanans makt är stor och att få tillbaka publiken kommer ta tid.
Maria Frej
Vd Malmö Live
Har ni lärt er något som är bra?
– Vi har lärt att vi kan mer än vi trodde. Trots krisen har vi tagit fram nya idéer och realiserat dem supersnabbt. Corona är som en trycktest på oss. Vi har lärt att vi kan vara kreativa digitalt och att man kan jobba på olika sätt – behöver inte vara ”som man brukar”.
Vad känns extra viktigt att satsa på framöver?
– Att få tillbaka publiken, få relationer till ny publik med skarpt fokus på att vara relevanta, särskilt för barn och unga, som det har varit svårt att bygga relationer till digitalt.