– Kopplingen mellan konst och samtid är någonting banbrytande inom festivalvärlden. Om några år kommer det att bli allt mer frekvent, spår programansvarige George Ivanov. Vissa är känsliga för att filmmediet politiseras, men vi anser att all konst är politisk på ett eller annat sätt.
Att festivalen inleds med en debutant är ingen slump. Ambitionen är att stödja ny film, och regissörer får efter tre filmer inte längre delta i tävlingen. Därför är runt en tredjedel av medverkande regissörer debutanter.
– Nyskapande film har alltid varit vår speciella nisch, och människor som är i början av karriären bidrar ofta med mer intressanta perspektiv än vad Woody Allen har i sin 30:e komedi.
Vill lyfta kvinnor
Mediterranea är en av 21 filmer som tävlar om den 7,3 kilo tunga bronshästen för bästa film, som åtminstone i betydelsen gravitationsstyrka är världens tyngsta filmpris. Över hälften av de tävlande är kvinnor.
– Vi jobbar målmedvetet med att lyfta fram den nya generationen av kvinnliga regissörer. Vi har delat ut ett produktionsstöd och producerat tre nya svenska långfilmer, bland annat She’s wild again tonight.
George Ivanov tycker absolut inte att festivalen är till för filmnördar och rekommenderar Carol (se tipsen) som en bra ingång till tyngre filmupplevelser.
– Ofta blir man överraskad över hur tillgänglig internationell film kan vara. Mustang är exempelvis en riktigt intressant fransk-turkisk film om några turkiska systrar tvingas in i äktenskap. Detta låter hemskt, men det finns en upplyftande revoltanda som gör filmen hoppfull.
Och om man vill se något riktigt konstigt?
– Det finns det mycket av, säger Georg Ivanov och skrattar. Jag föreslår Yakuza Apocalypse, som är helt utflippad japansk vampyraction, och colombianska With the Lips Closed, en film om en ensam man med en marionettdocka som spårar ur helt.
Tips på filmer att hålla utkik efter under festivalen
The Black Panthers: Vanguard of the Revolution
Svarta pantrarna skrämde på 1960-talet slag på det vita amerikanska etablissemanget med sina skinnjackor, baskrar och luftburna nävar. I Stanley Nelsons förträffliga dokumentär får vi se frispråkiga och roliga intervjuer med sådana som Kathleen Cleaver och Elaine Brown. Sevärd komplettering till Göran Olssons The Black Power Mixtape (2011).
• 13/11 21.30 (Grand), 15/11 15.30 (Viktoria), 20/11 13.00 (Viktoria).
Carol
I ett konservativt 1950-tal vågade Patricia Highsmith bara ge ut sin lesbiska kärleksnoir The Price of Salt under pseudonym. Boken sägs ha inspirerat Vladimir Nabokov att skriva Lolita. Nu har Todd Haynes gjort in en spännande, sensuell filmatisering med Cate Blanchett och Rooney Mara. Sval, elegant repression och nedtryckt hetta.
• 20/11 18.00 (Skandia), 21/11 18.00 (Park) och 22/11 21.00 (Park).
The Lobster
Hundra år efter Franz Kafkas Förvandlingen är det dags för ännu en absurd, existentialistisk saga om ensamma människor som skiftar hamn. Den grekiske regissören Georgos Lanthimos har redan vunnit en Guldpalm för The Lobster, och på Stockholms filmfestival tilldelas han dessutom Stockholm Visionary Award. En mästerlig satir om hur vår besatthet av parrelationer förvandlar oss till ryggradslösa djur.
• Visning och prisutdelning 14/11 19.30 (Skandia).
Neon Bull
Ju mer bombastiskt macho en miljö är, desto mer homoerotisk tenderar den också att bli. Minns bara alla militaristiska 80-talsrullar som dröp av ångande manskärlek, såsom badhusslagsmålet i Red Heat. Gabriel Mascaro har tagit sig an den brasilianska rodeosporten vaquejada som bara män tillåts utöva. Samtidigt syr de sina egna kläder. Vackert, normbrytande och med sensuellt köttiga svettdofter som känns ända ut i biostolarna.
• 11/11 18.00 (Sture), 15/11 20.00 (Sture) och 20/11 21.00 (Zita).
Det vita folket
Lisa Aschan följer upp kritikerhyllade debuten om sexuellt uppvaknande, Apflickorna, (2011) med flyktthrillern Det vita folket, som hon kallar för ”ett rymdäventyr inspirerat av The Shining”. Snarare än rymd bjuds vi dock på klaustrofobisk underjord. Liv Ullman spelar en brutal fängelsedirektör enligt den gamla goda repressiva maktmodellen, fri från den postmoderna valfrihetens mer subtila förtryck. Kanske är återgången närmare än vi tror; se och rys.
• 11/11 18.00 (Skandia), 19/11 18.00 (Grand), 22/11 18.00 (Grand).