Tanken om den snygga tjejen som arketyp väcktes under castingprocessen inför Ninja Thyberg senaste film Pleasure, som handlar om en porrfilmsinspelning.
– Jag vill undersöka vad det är hon väcker i oss, och också vad det innebär för dem som lever som den snygga tjejen. Hon är det ultimata objektet, men vad händer med den människan? Alla är ju ett eget subjekt. Jag är intresserad av vad som händer i mötet mellan att vara ett objekt och ett subjekt, säger Ninja Thyberg.
En tung komedi
Filmen skulle rollbesättas med en traditionellt snygg tjej, något som Ninja Thyberg var kluven inför, men när hon träffade tjejerna upptäckte hon att det ledde till många spännande samtal.
– Jag träffade flera tjejer som jobbade som modeller eller med sitt utseende på olika sätt och hamnade i intressanta diskussioner, säger hon.
Hot chicks premiärvisas under filmfestivalen i Göteborg på söndag, då också kortfilmspriset Startsladden, som Ninja Thyberg är nominerad till, delas ut. Hon kommer direkt till Göteborg från Sundance-festivalen, där Pleasure har visats. I USA möttes hon av en öppnare och mer högljudd publik än i Sverige.
– Där har pornografin närmat sig mainstreamkulturen mer än i Sverige, så det är lättare att prata om. Och de skrattar mer. Många uppfattar filmen som tung, vilket den också är, men under Sundance märkte jag att många tolkar den som en komedi. Folk kom fram och sa ”din film är hilarious”. Det var också min intention, jag gillar att använda mig av humorn som svart inslag. I Sverige är det ganska tyst när filmen visas, men skrattet är frigörande. Det öppnar upp och gör en mottaglig, säger hon.
Det kritiska tänkandet kring sexualitet, makt och kön finns med sedan tonåren. Ninja Thyberg tillhör generationen som gick på högstadiet när den nu åter högaktuella antologin Fittstim släpptes. Den och Nina Björks Under det rosa täcket, som kommit några år tidigare, blev en sorts första ögonöppnare.
– Medvetenheten om reklamens inverkan på ens egen självbild, det har upprört mig ända sedan jag var 14–15. Det handlar om att jag insett vilken skada jag själv tar av mediala bilder av kvinnokroppar.
Vill skapa motbilder
Det var där det började, sedan har hon fortsatt att vara intresserad av den typen av frågor. Film har en stor betydelse för hur vi ser på världen och vår identitet, säger hon.
– Jag bestämde mig för att jag ville vara en del av det, men skapa motbilder istället för att reproducera de bilder av kvinnor och män som redan finns.