Det är en relativt lugn bokbransch som än en gång ställs inför uppgifterna att e-handelsjätten Amazon ska etablera sig i Sverige. Ryktet har cirkulerat med jämna mellanrum i flera år utan bli verklighet.
Det amerikanska företaget, som startade som en nätbokhandel på 90-talet, har på flera håll i världen skakat om marknader genom att dumpa priser, erbjuda snabba leveranser, komma med ny teknik och erövra e-handeln på område efter område. Trots det är den svenska bokbranschen inte särskilt orolig – än så länge.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Till en början så är vi inte ens säkra på att Amazon kommer till Sverige. Och det är inte säkert att det i sådana fall skulle vara böcker de skulle sälja, säger Carina Jönsson, redaktionschef på branschtidningen Svensk Bokhandel.
– Det är ganska roligt, för jag har jobbat på Svensk Bokhandel sedan 2012 och det har pratats om Amazon hela tiden. Och vi skrev vår första artikel om att Amazon kommer till Sverige 2002. Så på så vis känns det här bara som spekulationer.
Varit på g i fyra år
Det var för fyra år sedan som ryktena om att Amazon kommer till Sverige satte fart ordentligt. Då kunde företaget börja sälja svenskspråkiga böcker efter ett avtal med Bokinfo (då Bokrondellen) som förmedlar artikelinformation och metadata om böcker. Men ett svenskt Amazon blev inte av.
De planerna satte bland annat en svensk grafisk formgivare stopp för genom att äga domännamnet amazon.se. Tills för ett år sedan när hon slutligen sålde den till Amazon för ett förmodat mångmiljonbelopp. Nu säger flera källor att en svensk webbplats ska lanseras lagom till ”black friday” i november.
– Det är svårt att säga vad det skulle innebära för bokbranschen, men jag tror att de som ska vara mest oroliga i sådana fall är nätbokhandeln – för det är främst dem som Amazon kommer att konkurrera med, säger Carina Jönsson.
– Samtidigt har vi redan väldigt etablerade varumärken här, och Sverige har en nätbokhandel som är jättestark. Och de företagen har ju också börjat sälja andra saker än böcker. Adlibris säljer mycket annat och har köpt upp sajter och breddar sig för att visa på tillväxt, tror jag.
Tuff konkurrens
Trots en etablerad och stark handel kan det vara svårt att konkurrera med Amazon, menar Carina Jönsson.
– Amazon har av tradition tagit sig in genom att sänka priset jättemycket. På böcker har de till och med gått med förlust för att sälja och locka in kunder – och det är svårt att konkurrera med.
Enligt Carina Jönsson är det samma strategi som nätbokhandeln i Sverige använt mot den fysiska bokhandeln.
– Man har sålt böcker mycket billigare än den fysiska bokhandeln kan göra. Så den fysiska bokhandeln har haft den här konkurrensen i decennier redan och de har fått hitta andra vägar att sälja böcker på. Därför tror jag inte att de är så oroliga för Amazon. Sedan ska man inte säga att det inte kommer påverka dem, för det är klart att det kan påverka alla, säger Carina Jönsson.
Ungefär på samma sätt resonerar bokhandlaren Christoffer Palmer. Han startade Höganäs bokhandel 2004 och driver sedan ett år tillbaka även Bjäre bokhandel i Båstad.
– Jag tror inte att det kommer påverka mig mer än vad de befintliga aktörerna redan gör. Jag fortsätter göra min grej.
– Jag har två boklådor med jättetrevlig atmosfär. Vi har en kaffemaskin i Höganäs bokhandel och snart en i Båstad, vi har författarbesök, boktips och tillgänglighet. Det är som en lokal samlingspunkt för likasinnade.
Han är samtidigt mycket kritisk till ryktena om Amazons etablering i Sverige – och att skriva om en sådan.
– Jag tycker det verkar lite taget ur luften. Ingen har något som helst kött på benen att de här ryktena är sanna. Det här blir snarare som en slags reklam som går ut på att skriva om att det här amerikanska företaget är så otroligt bra så att de kommer slå ut all konkurrens, säger Christoffer Palmer.
En nätbokhandel är enbart tråkig, menar Christoffer Palmer.
– Det är jättetråkigt med e-handeln, det handlar bara om en sak. Det handlar ingenting om tips och atmosfär, inspiration. Och böcker är väl det de är minst intresserade av att sälja.
Stark marknad
Inte heller förlagen är särskilt oroade över Amazon.
– Jag har lite svårt att se att de skulle vända upp och ned på den svenska bokbranschen på kort sikt. Med tanke på Bonniers och Norstedts starka position och att de båda även blir Amazons största konkurrenter, Bonniers äger ju Adlibris och Storytel äger ju Norstedts, lär det inte bli lätt för Amazon att ta över marknaden här på samma sätt som på andra håll, säger Richard Herold, förlagschef på bokförlaget Natur och Kultur.
Att Amazons närvaro skulle få konsekvenser för Natur och Kultur eller andra svenska förlag tror han inte.
– I och med att det finns starka konkurrenter till Amazon tror jag inte att de kommer att påverka så mycket, faktiskt. Åtminstone inte på kort sikt. Såvida inte Amazon köper antingen Storytel eller Adlibris, då kan det bli oerhört rörigt, säger Richard Herold.