Fenomenet teater baserad på bok lever vidare, men kan bli något mer än mjölkande av känt fenomen när Natalie Ringler sätter tänderna i Hassan Blasims omskakande (mar)drömspel från krigets Irak. Och så får Suzanne Osten bre ut sig och förhoppningsvis briljera med en riktigt maffig klassiker. Det kan, trots kulturhatande lokalpolitiker, SD-censur och bantade kulturbudgetar, mot alla odds bli en riktigt fin säsong, våren 2020.
”Toppa jaget”
Av och med: Klungan
Regi: Carolina Frände
Plats: Väven, Umeå
Humorgruppen som gav oss pärlor som ”Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter” är äntligen tillbaka, denna gång med en föreställning som beskrivs som ”en existentiell berättelse om att känna sig otillräcklig och att inte känna sig hel som människa” och det bör bli alldeles, alldeles underbart.
Premiär 14 februari
”Misantroperna”
Av och i regi: Jens Ohlin
Plats: Folkteatern i Göteborg
Ett nyskrivet drama om en visselblåsare och sanningssägare och om Alice som vägrar gå med på sin kommuns klyschiga självförhärliganden. Beskrivs av dramatikern som en ” grotesk, svart och grym saga om tilltro och misstro”.
Premiär 15 februari
”Furstinnan av Amalfi”
Av: John Webster
Regi: Suzanne Osten
Plats: Dramaten, Stockholm
Suzanne Osten tar sig an en brittisk klassiker från 1600-talet, om kvinnohat och frihetsbegär. Kan bli en av de där underbara Ostenska teaterkaramellerna med geniala galenskaper och gränslös skärpa.
Premiär den 29 februari
”Terapisterna”
Av och med: Performancekollektivet Potato potato
Plats: Bio Capitol, Stockholm
En blandning mellan film och teater om att gå i terapi. Inkluderar några av Sveriges mest radikala och roliga scenkonstnärer. Beskrivs som en ”undersökning av det sköra och existentiella i att finnas till”.
Premiär 5 mars
”Den svenska sonen”
Av: Joel Mauricio Isabel Ortiz.
Plats: Riksteatern på turné
I Joel Mauricio Isabel Ortiz debutroman ”Sången om en son” sattes ord på djupt smärtsamma erfarenheter av att vara adopterad och queer och hemlös i sitt eget hem. Han fortsätter i denna föreställning sitt utforskade om att som grundtillstånd längta hem.
Premiär i Klintehamn 6 mars
”Irakisk Kristus”
Av: Hassan Blasim
Regi: Natalie Ringler
Plats: Teater Galeasen, Stockholm
En av förra decenniets mest uppmärksammade romaner som placerade arabisk litteratur i finsk mylla och satte ord på det mardrömslika tillstånd som krig försätter människan i, blir teater på Teater Galeasen. Dramatiserad av Lucas Svensson.
Premiär 12 mars
”Årets svensk – Refaat El-Sayed & börskometen som kraschade”
Av: Gertrud Larsson
Regi: Michaela Granberg
Plats: Uppsala stadsteater
Ett nyskrivet drama om ett av 1980-talets knasigaste framgångssagor som tog slut med en krasch – Refaat El-Sayed och hans Fermenta. Med Özz Nûjen i huvudrollen.
Premiär 4 april
”Kvinnostaden”
Av: Christine de Pizan, Hildegard von Bingen, med flera
Regi: Staffan Valdemar Holm
Plats: Dramaten, Stockholm
Med utgångspunkt i Christine de Pizanas feministiska skrift ”Kvinnostaden” från 1405 lyfter Valdemar Holm fram medeltidens kvinnors tankar och idéer.
Premiär 4 april
”Chefen”
Av och i regi: Malin Axelsson
Plats: Kulturhuset stadsteatern i samarbete med Riksteatern
Om mellanchefer och maktspel och vad managementkulturen avslöjar om vår samtid. Beskrivs som ”ett absurt, komiskt och mörkt kontorsdrama om våra innersta begär”.
Premiär 17 april
”Halva månen”
Av och i regi: Roland Schimmelpfennig
Plats: Malmö stadsteater
En kärleksberättelse av en av vår tids främsta skildrare av Europas mentala tillstånd.
Premiär 24 april