L7, Neneh Cherry, Annie Lennox och Foxy Brown är några av de artister som lyfts fram på Skapelsens sajt som lanserades tidigare i september. Organisationen Skap (Sveriges kompositörer och textförfattare) har gett bland andra pr-konsulten och Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård och musikjournalisterna Sara Martinsson och Rebecka Hedström i uppdrag att dra igång Skapelsen. Förutom en sajt med musikjournalistisk historieskrivning om kvinnliga artister är Skapelsen en podcast och en film där artister som Robyn, Oskar Linnros och Veronica Maggio tackar sina kvinnliga musikaliska förebilder. Poängen är också att de som vill ska lyfta fram kvinnliga musiker i sociala medier under hashtaggen #skapelsen.
– Musikhistorien är skriven av, för och om män. Branschen domineras av män, på skivbolagens toppositioner så väl som i konserthusen, på festivalscenerna och i musikstudios. Vi vill ändra på det, säger Sara Martinsson som är redaktör för sajten Skapelsen.
– Vi drömmer om att Skapelsen ska bli en plats där de som alltid glömts bort eller inte fått synas äntligen får det utrymme de förtjänar. Det är också en chans för precis alla som vill att bidra till att hylla och uppvärdera viktiga musiker och musikskapare. Den kollektiva ambitionen som hela projektet vilar på hoppas jag också kan göra att vår gemensamma syn på vem som äger företräde att ”skriva musikhistoria” breddas.
Flera liknande satsningar
Parallellt med Skapelsen pågår flera liknande satsningar på en mer jämställd historieskrivning inom andra konstformer. Svenska filminstitutet arbetar med att synliggöra kvinnliga filmarbetare i satsningen Nordic women in film, och tanken är att en sajt med film, bild och texter ska lanseras under 2015.
Att kvinnor lyser med sin frånvaro i musikhistorieskrivningen, trots gott om kvinnliga kompositörer, har visats i forskning, som Tobias Pettersons avhandling De bildade männens Beethoven: Musikhistorisk kunskap och social formering mellan 1850 och 1940. När det gäller dagens musikjournalistik ser inte Sara Martinsson brist på utrymme för kvinnliga artister som det största problemet.
– Snarare är jämställdheten och mångfalden på redaktionerna eftersatt och likriktningen bland dem som är verksamma som musikjournalister är för stor.
Var tycker du att bristen på jämställdhet inom musikbranschen är mest påtaglig just nu?
– Det jag ser tydligast som journalist som mött många svenska artister är att trots att kvinnor verkligen steppat fram som artister och låtskrivare de senaste åren, faller man ofta ändå tillbaka till att välja män när det kommer till vem man vill jobba med i studion. Producenten är alltid en man. Kanske för att producentens roll i dagens musikklimat är väldigt upphöjd. Då skapas det givetvis en likriktning som inte är bra för musiken i längden, rent -kvalitativt, säger Sara Martinsson.