BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Parkteatern, som har funnits sedan 1942, har sedan början av 2000-talet haft sin avslutning på Söders höjder med fokus på musik och dans. Årets program i Vitan började redan i förra helgen och fortsätter nästan dagligen fram till 28 augusti.
Sissela Kyle är chef för Parkteatern och jättenöjd med sommaren hittills.
– Det har varit helt smashing! Vi började med musikalen Trollflöjten 2.0 och det kom oerhört mycket folk, inte minst familjer. Under juli spelade vi både i ytterstaden och mycket på Djurgården. Djurgården är ju alla stockholmares plats, men det är väldigt mycket kommersiellt där, som kostar mycket pengar. Och då tycker jag att det är enormt viktigt att vara ett icke-kommersiellt inslag, som är gratis och öppet. Vi har haft rekordmycket folk där i sommar.
Varför är det viktigt att Parkteatern är gratis och tillgänglig för alla?
– Jag tror det innebär att vi når grupper som annars kanske drar sig för att gå. Man kanske är ovan, tycker det är dyrt eller verkar svårtillgängligt med kultur, men på Parkteatern är det lätt. Man kan ju titta förbi och gå ifrån om man tycker det är tråkigt. Det är många barn och unga som kommer, och många som fortsätter gå även när de har blivit vuxna. Det är lättillgängligt.
Och nu är det alltså dags för storslagen avslutning under ett par augustiveckor i Vitabergsparken. Programmet är fullspäckat av teater, dans, musik och debatt – och teaterchefen har naturligt nog svårt att välja höjdpunkter.
– Jag vill se allt! Men om jag ska lyfta fram något lite extra så måste det bli Förklädd Gud – i grekisk tappning. Det är 90 personer inblandade och en så kul grej. Vi jobbar med Blåsarsymfonikerna för första gången. Diktverket, solisterna, körsången, den grekiska ensemblen. Det kommer att bli underbart.
– Sedan vill jag lyfta Politik i Parken också. Där tycker jag att det kommer förvånansvärt lite folk. Våra politiker från Stadshuset kommer och diskuterar stockholmarnas frågor. I år kommer även Gudrun Schyman och Birgitta Ohlsson. Det tycker jag man ska gå på.
Vad har du själv för minnen från Vitabergsparken från förr?
– Ett underbart minne är från när jag var och såg Hair. Jag stod upp och dansade med min dotter. Det har varit mycket dans och baletter. Jag tror att det bidrog till att jag fick upp ögonen för dans en hel del.
Vad gör Vitabergsparken speciell?
– Det är en vacker och undanskymd plats, lite hemlig. Och det går att få väldigt fint ljud. Man ser bra. Ett minus är att det ju inte får plats hur många människor som helst. Taket ligger väl kring 4 000 ungefär. Ibland är det lite på bristningsgränsen.
En av kvällarna, tisdagen den 23 augusti, arrangeras av kollektivet Femtastic. Nora Giertz är producent.
– Vi är superpeppade! Det är en så fantastisk scen att få chansen att vara på. Och det är kul att få möjlighet att presentera lite mer okända saker eftersom det redan finns en etablerad publik där, säger hon.
Vad händer på er kväll?
– Vi gör en helkväll på temat feminism och kvinnligt konstnärsskap. Vi har bjudit in ett antal gäster, där den röda tråden är rapparen Cleo som är konferencier och värd under hela kvällen. Apocalyptic Brass Collective, ett tolvpersonersband med blås, trummor och slagverk backar upp alla artister på scen. Norska rapparen Lotus flyger in från Oslo. Ikhana kommer från Göteborg. Danskompaniet Juck och flera andra dansare som vougear kommer. Det blir massor som händer.
Vad gör Vitabergsparken speciell?
– Dels så är den här sång- och dansmånaden den sista sommaren man får. Och det är tillgängligt för alla, gratis och mitt i stan. Det är en så lång tradition med musik i Vitan, och det gör det speciellt.
Vad har du för personliga minnen därifrån?
– Jättemånga! Jag har både stått på scen och suttit i publiken massor av gånger. Allra mest minns jag nog Superjam, ett hiphop-evenemang som Riksteatern gjorde, men tyvärr lade ner för några år sedan. Därför känns det kul att hiphopen och den urbana kulturen får en revival nu.
Vad betyder det att det är gratis och tillgängligt för alla?
– Det är viktigt. Det är en bro som vi försöker bygga hela tiden. Vi vill göra både klubb, men också workshopar för unga. Att skapa en föreställning där alla kan komma är jätteviktigt, säger Nora Giertz från Femtastic.