– Musiken är fantastisk och håller fortfarande. Det är sånger man blir glad av. Det är också roligt att arbeta med en föreställning som bygger så mycket på ensemblen. Den här pjäsen är verkligen gjord utifrån ett 70-talstänk, där gruppsammanhållningen står i centrum, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Musikalen ”Godspell” från 1971 har spelats mycket i USA, och har där ofta framförts i versioner som är starkt religiöst färgade. I Malmö operas tolkning är det inte det kristna budskapet i sig som är viktigast, utan de grundläggande värderingar som ligger i det.
– För mig är det en föreställning om kärlek och vänskap. Den innehåller också kritik mot konsumtionssamhället, där människor är så upptagna av att ha och av att synas, att ingen till slut lyssnar på någon annan, säger Roine Söderlundh.
Guds röst i mörkret
Spelplatsen är ett personalrum i källaren till ett hotell. I rummet befinner sig ett antal hotellanställda när en propp går och allt blir mörkt. Underliga saker börjar hända då personalen kan höra Guds röst och då Jesus promenerar in, i form av en hotellgäst klädd i vit morgonrock. Gruppen besöks också av Johannes Döparen, som döper dem alla i ett gammalt badkar. Handlingen bygger delvis på historier ur Matteusevangeliet, som här berättas på ett annorlunda sätt.
När ”Godspell” hade urpremiär så kom de tänkvärda citaten i inledningsscenen som text på pizzakartonger. Nu görs samma scen med mobiltelefoner, där skådespelarna på scen börjar få sms från filosofer och andra tänkare.
– Eftersom den handlar om informationsflöden med människor som kommunicerar utan att nå fram till varandra, så kändes det logiskt att knyta ihop det med dagens mobilteknik, säger Roine Söderlundh.
Svårsjunget
Alla i ensemblen är mellan 25 och 35 år. Det är en grupp multiartister, som behärskar både sång, dans och olika instrument. Men mest avgörande för vilka som fått rollerna har varit sångförmågan.
– ”Godspell” innehåller bra men svårsjungen musik. Vi har plockat ut artister med souliga och poppiga röster, vilket ger färg åt det klassiska i musiken, säger Roine Söderlundh.
När ”Godspell” skrevs i början på 70-talet var kompositören Stephen Schwartz 23 år och manusförfattaren John-Michael Tebelak 22 år.
– Det är imponerande att kunna göra ett sådant här verk i så unga år. Det är en smart text som kräver att den skrev den hade goda kunskaper om både poeter, filosofer och bibeltexter. Det kan nästan ses som ett studentarbete, men är så bra att det håller än, säger Roine Söderlundh.