BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Den är tung att bära, men jag gillar konkreta exempel som alla besökare kan testa att lyfta. För det är viktigt att vi börjar fundera över konsumtionen av kläder. Att vi köper och slänger så mycket kläder varje år, säger Sara Hillersberg, projektledare på utställningen Koll på kläder på Örebro läns museum.
Nytt av gammalt
Till vardags arbetar hon på Ateljé Återbruk i Wadköping där hon skapar nya kläder av gamla tyger, men när Örebro läns museum skulle ta över vandringsutställningen Koll på kläder från Sörmlands museum, blev Sara Hillersberg inlånad som projektledare.
– Jag har alltid engagerat mig i miljöfrågor och har därför sett det som självklart att man kan arbeta med återvinning. Jag tar det som en konstnärlig utmaning att använda gamla saker till nya. Jag gifte mig i en klänning som jag hade gjort av ett gammalt överkast, säger hon.
Som inspiration har hon tagit med några av sina omgjorda plagg som visas upp på utställningen.
– I dag köper många en tröja på fredagen när de ska gå på fest och sedan används den aldrig igen. Men det går att tänka annorlunda kring kläder. En trasig eller tråkig tröja måste inte slängas, den kan dekoreras med blommor och bli som ny. Du får en mer personlig stil om du använder dig av det du redan har på nya sätt, säger Sara Hillersberg.
Visar produktionsvillkor
Utställningen som pågår fram till slutet av maj riktar sig främst till unga från högstadieåldern och uppåt. Den lyfter upp produktionsvillkor i andra länder, hur tillverkningen såg ut förr i tiden och besökarna får även jämföra innehållet i en vanlig nutida garderob med en tonårsgarderob från 1946.
– Historiska jämförelser är en viktig aspekt för att sätta vår tid i ett perspektiv. När statliga upplysningsbyrån, Aktiv hushållning, undersökte barnfamiljer 1946 hade en tonårstjej 18 plagg och två par skor. Och det ansågs som för lite. I dag har vi oändligt många fler plagg, och frågan är hur många kläder vi behöver? säger Anna Hedtjärn Wester, antikvarie på Sörmlands museum som ligger bakom vandringsutställningen.
Vill inspirera till förändring
Syftet med utställningen är att visa hur klädindustrin ser ut i dag, men tanken är också att besökarna ska få idéer om hur man kan bidra till en hållbar konsumtion.
– Klädköpen har ökat med 50 procent sedan millennieskiftet. Men det går att göra något åt det, säger Anna Hedtjärn Wester.