Sverige står dock kvar som ett av få länder utan nationell maskrekommendation, ihop med de andra nordiska länderna. Ja, svenskar är bland de sämsta i världen på att täcka sina ansikten under corona, visar ny statistik från The New York Times och en undersökning av Yougov. Men under sommaren har även Stockholms gator börjat visa enstaka fotgängare med munskydd, och ibland med uttänkt design – antingen självtillverkade, eller märkesvaror. Globala modehus som Luis Vuitton, Gucci och Prada hakade tidigt på - men även mindre svenska märken har valt att blicka ut mot världen istället för mot vår Folkhälsomyndighet.
Mask som vardag
Det svenska maskmärket Airinum skapade rubriker i våras då Gwyneth Paltrow delade en bild av sig själv bärandes en Airinum-mask på flyget till Paris – där hela inramningen väckte frågor om privilegium. Tidigare i juli meddelade det svenska märket att man sålt slut på sina masker.
Men fler svenska märken följer trenden. Strumpmärket Happy Socks kommer att börja sälja tvättbara textilmasker i början av september. Och just textilmasker är vad som rekommenderas i offentliga utrymmen för människor som inte är i riskgrupper, av CDC (Centers for Disease Control and Prevention) i USA.
– I stora delar av världen har maskanvändande blivit vardag. Våra masker är tillverkade från överskottstyg av underkläder, och precis som med våra strumpor ville vi att våra masker skulle kunna bli en källa till självuttryck och glädje, under en tidsperiod då saker kan kännas glädjelösa, säger Happy Socks marknadsföringsansvarige Laura Frisk till Dagens ETC.
Marknad mer än solidaritet
Hur kommer denna trend att utvecklas i Norden, där munskydd aldrig varit norm? Jessica Conrah doktorerar i modevetenskap vid Stockholms universitet, och har följt masktrendens utveckling i modevärlden sedan coronapandemins start. På flera sätt påminner maskmodet om många andra trender, menar Conrah.
– Beroende på position inom modevärlden kan olika modeaktörer och modepraktiker såsom designers, varumärken, PR, trendbyråer och smakskapare alltid spegla samhällsutvecklingen och kommodifiera (göra varor av, reds.anm.) kollektiva handlingar och yttranden. Att mask blivit något av en trend, och ett sätt att visa tillhörighet tycker jag mig se tydligt. Jag tror däremot inte att modehusen skapar masker av solidaritet, utan snarare för att det finns en marknad.
Men kanske kan en utökad tillgänglighet i butikerna medföra att munskydd kan bli ett verktyg för samhällelig förändring? Jessica Conrah ser det som en möjlighet.
– Mode som politiskt verktyg har varit viktigt och burit frukt, historiskt. Det har varit något som förenat i medborgarrättsrörelser och visat sig ha en viktig meningsbyggande funktion och kollektiv kraft. Rent politiskt kan det vara en viktig solidarisk och symbolisk handling, om det är så att de flesta i världen väljer att använda mask för att visa hänsyn. Att använda de medel och verktyg som finns för att minska smittspridningen tycker jag personligen att alla bör eftersträva.
Förlängning av jaget
Dekorativa, intressanta och färggranna designmaskers inverkan på vår mentala hälsa och vår kommunikation, är heller inte att underskatta under en pandemi, säger Jessica Conrah.
– Om maskskapande och maskanvändande kan förkroppsligas som förlängning av jaget eller som positiv gemenskap som vi kan mötas genom, och som kan skapa nya former av samtal och aktioner som förenar, är det givetvis bra. Speciellt i Sverige där det finns en misstänksamhet mot det som inte följer normen. Att håna de som väljer att bära mask är såklart förkastligt. Min förhoppning är att pandemin kan leda till en ökad acceptans och förståelse, människor emellan.
Efter pandemin – när det nu blir – kan då en nordisk storstad som Stockholm ta efter Tokyo i viss mån? Kommer vi att kunna se snygga masker på Götgatan i förkylningstider?
– Det handlar både om hur pandemin och den symboliska diskursen gällande mask kommer utvecklas. Men jag tror att mask i de delar av världen där det tidigare varit något som associerats till andra världsdelar och kulturer, är något som inte längre kommer att kännas så främmande. Det kan leda till att mask blir mer av en global praktik och förhoppningsvis något som förenar människor, säger Jessica Conrah.
Bland de svenska märken som har skapat nya ansiktsmaskkollektioner som svar på pandemin, finns Airinum (som just nu har sålt slut på sina masker), och Happy Socks (som kommer att börja sälja sex varianter av textilmasker, med start i september).
Gör-det-själv-munskydd har växt markant under det senaste halvåret. Detta genom sajter där man kan ladda upp egna bilder för tryck, där alternativa designers säljer egna masker i små upplagor. Och på YouTube finns mängder av instruktionsvideor för att tillverka sina egna masker.
Märkesmasker är i de allra flesta fall inte munskydd av medicinsk standard, även om viss filtreringsfunktion förekommer. Ofta är modemasker tillverkade för att kunna användas ovanpå medicinska masker, vid behov.