Det är natt och mörkt i det slitna torpet. Moa Martinsson är på väg att föda sitt femte barn. Ensam. I handen håller hon en sax. Hon överväger att själv göra ett klipp för att barnet lättare ska komma ut, men avstår.
Den trailer som Maj Wechselmann nyligen presenterade i samband med en pressträff i Norrköping om den kommande filmen inleddes med dramatik och kraft, för att sedan följas av reflektion och eftertänksamhet. Vem var egentligen Moa Martinsson? Och hur har hon skildrats av andra genom historien? Enligt Maj Wechselmann är uppmärksamheten hon har fått långt ifrån tillräcklig med hänsyn till de banbrytande litterära verk hon har åstadkommit och den betydelse som dessa har fått för svensk litteratur. Hon får medhåll av litteraturvetaren Ebba Witt Brattström, som själv har skrivit om henne i sin avhandling ”Moa Martinsson – skift och drift i trettiotalet”.
– Det speciella med Moa är att hon beskriver saker som aldrig har beskrivits tidigare. I debutromanen ”Kvinnor och äppelträd” ger hon oss den första realistiska förlossningsskildringen i svensk litteratur. Hon är också den enda som skriver ur kvinnors och barns perspektiv. En proletärmodernist, säger Ebba Witt Brattström.
”Bra att återföra folk till vår historia”
Genom sina texter om arbetarlivet menar Ebba Witt Brattström även att Moa Martinsson gav skjuts till folkhemstanken.
– Ingen skulle behöva ha det så här, säger hon.
Förutom att lyfta fram Moa Martinssons person och verk vill Maj Wechselmann genom sin film visa hur de underprivilegierade hade det i Sverige och Norrköping i början av 1900-talet. Hur det påverkade människor att växa upp under de förhållanden som rådde då, med fattigdom, löss och prekära arbetsförhållanden.
– Jag tror att det kan vara bra att återföra folk till vår historia. I dag sitter vi mest med våra mobiler, säger Maj Wechselmann.
Flera scener kommer att spelas in i Norrköping. En av dem är en översiktsscen där arbetare på väg till jobbet i fabriken visas. Till denna scen söker filmteamet nu ett par hundra statister bestående av kvinnor och barn. Scenen kommer att spelas in i början av oktober och om du är intresserad av att delta kan du höra av dig till Carina Perenkranz på Shopp event.
Förhoppningen är att filmen, som i första hand produceras för SVT:s K special, även ska visas på bio i en längre version.
Filmens produktion har fått ekonomiskt stöd från Film i öst och K special.